Wednesday, December 29, 2010

Kekalkan Kegembiraan, Elak Bersangka Buruk

Masa tu, aku ada tengok cite Soul To take, dalam cite tu, ada slot di mana sorang budak laki ni selalu dibuli ketika di sekolah. Dia tinggal serumah dengan ayah tiri, kat umah pon kena buli gak. Tapi yang begusnya, setiap kali kena buli, kena pukul ke, dia akan ucapkan, "Terima kasih, sungguh sedap rasanya.." ahahaa.. Kalau orang buat dia marah pon dia akan ucap terima kasih. dan takde pon nak balas balik apa orang dah wat kat dia. Hehee..Maybe sebab dia tak pernah berdendam, hidup dia macam takde masalah, sentiasa happy. Untuk bersemangat, kita perlu rasai kegembiraan dan kegirangan. Dalam perkataan Inggeris, ini dipanggil happiness and joy. Apabila kegembiraan hadir di hati, ada cara untuk kekalkannya.


Apa yang kita fikirkan selalu, itulah yang akan dijelmakan ke dunia nyata, cuma lambat atau cepat saja ia direalisasikan. Bila kita fikirkan sesuatu yang buruk dan sesuatu yang kita tak sukai kemudian selalu mengingatinya, kita akan menarik banyak perkara-perkara buruk untuk berlaku pada diri kita. Mengingat masalah, kita akan menarik lebih banyak masalah. Apabila kita fikirkan sesuatu yang baik, menggirangkan dan sesuatu yang kitasukai kemudian kita selalu mengingatinya,
Kita akan menarik banyak perkara baik untuk berlaku pada diri kita. Fikiran kita ibarat magnet. Fikiran positif menarik hal-hal positif. Fikiran negatif, menarik hal-hal negatif. Tiap kali kita mengingatinya, samalah seperti kita berdoa banyak kali untuk mendapatnya. Fikiran hanya wat kita jadi lebih susah hati, murung, sedih dan tak gembira. Kita juga mungkin boleh jatuh sakit kerana terlalu memikirkan sesuatu yang buruk. Disiplinkan mental kita. Jangan fikirkan hal-hal buruk, benda-benda buruk, perkara-perkara buruk, elak bersangka buruk, walau cuma sesaat!


Happiness attracts more happiness, joy attracts more joy!



Untuk kekalkan kegembiraan yang kita rasa, ucapkan syukur selalu. Inilah cara untuk kekal bersemangat. Kekal termotivasi.

Ucapkan terima kasih pada setiap orang di sekeliling kita, ucap walau peranan mereka pada kita kecil saja, misalnya, ucap terima kasih pada cleaner yang membersihkan pejabat kita, ucap terima kasih pada budak pencuci kereta yang mencuci kereta kita. Andai kata kena saman, ucap terima kasih pada Encik Polis sebab menyaman kesalahan kita, membuat kita sedar kesalahan yang kita lakukan.

Jika seorang suami, ucap terima kasih pada isteri korang kerana mengambil berat diri korang, ucap terima kasih pada dia kerana sanggp bersusah payah berbakti untuk korang sebagai ketua keluarga.

Jika korang seorang isteri, ucapkan terima kasih pada suami kerana dia ada untuk korang bergantung hidup padanya.

Kegembiraan yang lahir dari rasa berterima kasih membuat Anda menghargai pasangan korang, bukan sekali dua, tapi setiap hari.

Tiap kali kita dilanda kegusaran berdepan dugaan atau permasalahan, alihkan seketika fikikiran kita pada benda-benda yang kita ada dan hargai orang-orang di sekeliling korang.

Ini menjadikan kita bersemangat dalam usaha menyelesaikan masalah.

Dulu, kita bersemangat sebab kita nak capai sesuatu. Sekarang, gunakan kesyukuran untuk membuat diri kita bersemangat selalu.

Kegembiraan yang terbit dari kesyukuran lebih bertahan lama.

Ia membuat kita jadi bertenaga. Kita akan komited pada apa saja yang Anda lakukan.

Credit to: nina mazrina


No comments:

Post a Comment

Thank You!! ^_^

Labels

Followers