Friday, December 31, 2010

Tips Kebahagiaan

DALAM mengemudi rumah tangga ke arah kebahagiaan hakiki, peranan penting suami dan isteri dalam mewujudkan kasih sayang serta keharmonian seharusnya menjadi keutamaan. Bukan semua rumah tangga yang didirikan tidak pernah ‘bergegar’.

Kebanyakan mereka yang bahagia mungkin pernah melalui suka duka dalam rumah tangga bahkan pernah melalui saat yang teramat sukar. Namun, kebijaksanaan menanganinya menjadikan ia bagaikan syurga buat suami dan isteri serta tempat anak-anak berlindung yang mendamaikan.

Oleh itu, berazamlah menjadi pasangan terbaik untuk pasangan anda. Jika anda mampu melakukannya, sudah pasti kebahagiaan menjadi ganjaran yang tidak ternilai harganya.

Terimalah kenyataan mengenai diri anda dan pasangan seadanya. Jangan hidup dalam kepura-puraan, hiduplah dalam dunia realistik. Jangan mengharap pasangan anda terlalu sempurna dan jangan sesekali menyamakan pasangan anda dengan orang lain semata-mata untuk mengambil hatinya.

- Berterus terang dengan pasangan

Awas! Jangan suka menilai atau membuat tanggapan sendiri mengenai diri dan perasaan pasangan anda. Sebaik-baiknya cuba selami hati dan perasaan pasangan anda.

Amalkan sikap berterus-terang antara satu sama lain dan jangan suka memendam perasaan. Sebaliknya, anda perlu menunjukkan perasaan sebenar anda untuk kebahagiaan bersama.

- Lakukan segala-galanya bersama

Menjalani kehidupan bersama pasangan pastinya lebih bermakna jika anda berdua sering menghabiskan masa gembira dan duka bersama-sama. Oleh itu bermula hari ini, cuba ubah kebiasaan hidup anda.

Pastikan anda melakukan segala aktiviti bersama pasangan untuk mengeratkan kemesraan dan menambahkan lagi kefahaman antara satu sama lain. Jika pasangan anda gemar menonton teater, jangan biarkan si dia pergi bersendirian.

Jika si dia gemar membeli-belah, jangan biarkan si dia menghabiskan masa gembiranya bersama teman-teman atau anak-anak. Sertai pasangan anda dan cuba cintai aktiviti kegemarannya atau setidak-tidaknya cuba tunjukkan sokongan anda yang tidak berbelah bahagi.

- Faham memahami dan bertolak ansur

Sikap faham memahami dan bertolak-ansur amat penting dalam sesebuah ikatan suami isteri. Tanpa dua ciri penting ini, sudah pasti ikatan suami isteri mudah goyah kerana hubungan antara suami isteri sentiasa dibelenggu kemarahan, rasa tidak puas hati dan dendam yang tidak sudah.

Terimalah kelemahan dan kekurangan pasangan anda. Jangan terlalu mementingkan diri sendiri sebaliknya fikirkan juga kepentingan dan kebahagiaan pasangan anda. Jika pasangan anda bahagia sudah pasti anda juga turut menerima tempias kebahagiaannya.

- Tunjukkan cinta buat si dia

Belikan minyak wangi, jam tangan, bunga atau coklat untuk si dia. Atau sesekali masak hidangan istimewa buat pasangan anda untuk menunjukkan cinta dan kasih sayang mendalam anda terhadapnya.

Anda tidak perlu menunggu hari tertentu seperti hari lahir atau ulang tahun perkahwinan untuk melakukan kejutan buat pasangan anda kerana dengan cara sebegini pasangan anda pasti akan merasa terharu dan disayangi.

- Hormat antara satu sama lain

Berhenti daripada tabiat menyindir pasangan anda. Usah memperkecilkan gaya rambut isteri anda semata-mata untuk menyakitkan hati dan perasaannya atau hanya bermaksud untuk mengusiknya.

Sebelum berkata sesuatu, tanya diri sendiri sama ada pasangan anda dapat menerima kata-kata anda dengan hati terbuka atau sebaliknya. Belajarlah menghormati pasangan anda dengan menerima segala kelemahan dan kekurangannya serta tidak menjadikannya satu bahan jenaka mahupun sindiran.

- Lupakan peristiwa lalu

Jangan suka mengungkit masa silam pasangan anda. Jangan sesekali bercerita keseronokan kisah cinta anda dengan bekas kekasih lama. Sikap anda hanya akan mengguris perasaan pasangan dan ia boleh menyebabkan kekeliruan.

Mungkin pasangan anda beranggapan anda masih menjalinkan hubungan dengan bekas kekasih atau lebih teruk si dia menganggap anda cuba untuk menyambung kembali hubungan yang terputus.

- Buang sikap cemburu

Cemburu memang perlu dalam sesebuah perhubungan, tetapi jika keterlaluan ia akan menyusahkan pasangan dan akan menghancurkan sesebuah rumah tangga.

Kalau anda sering menyelongkar barang milik pasangan, mencuri baca diari atau pesanan ringkas telefon bimbit pasangan, anda perlu hentikan segera tabiat buruk ini. Ingatlah sikap cemburu buta boleh meracuni kebahagiaan rumah tangga anda berdua. Beri kepercayaan penuh kepada pasangan anda dan sentiasa berfikiran positif.

- Tunjukkan komitmen anda pada pasangan

Pastikan pasangan anda menjadi keutamaan dalam hidup anda. Jangan sesekali mengecewakan pasangan anda dalam apa jua situasi. Cuba tunjukkan komitmen anda terhadap pasangan dan pastikan sentiasa berada di sisinya di saat si dia berada di dalam kesusahan mahupun kesenangan.

- Jujur

Kejujuran mampu mewujudkan keharmonian dalam sesebuah rumah tangga. Bercakap benar lebih baik daripada membohongi perasaan pasangan anda semata-mata untuk menyedapkan hatinya.

Jika anda membohongi pasangan anda, keseronokan yang dirasainya hanyalah sementara sebaliknya apabila tembelang anda pecah, pasangan anda akan menderita seumur hidupnya. Anda perlu jujur pada diri anda terlebih dulu dan seterusnya anda juga perlu jujur terhadap pasangan anda.


Credit: Yahoo Mail





Happy Go Lucky

Bagaimana hendak menikmati keseronokan dalam hidup? Bukan semua orang sentiasa `happy go lucky`atau melalui hariharinya penuh bermakna. Problem, tension dan keliru, ada kalanya menjadi penyebab golongan remaja menjadi semakin `nakal` dan cuba membuat sesuatu luar dari batas jangkaan. Pada peringkat usia begini mereka suka `memberontak`demi mencari perhatian. Dan ada yang lebih nekad, melepaskan tekanan dan mencari kebebasan cara tersendiri. Pasti kamu semua faham apa yang saya maksudkan?

Bagi mencari keceriaan dalam hidup, saya rangkumkan lapan peraturan basic untuk kamu amalkan. Sesuatu yang ringkas dan sedarhana tapi insyallah berkesan...


Pertama, dekatkan diri kepada Allah...

Kedua, jangan ada benci, tak kiralah sama ada pada keluarga, kawan-kawan, bos maupun guru dan pensyarah. Perasan benci itu akan merosakkan niat dan keikhlasan kamu. Benci itu ibarat `api dalam sekam,` yang akan membangkitkan dendam dan seterusanya satu pergaduhan.

Ketiga, jangan bimbang. Kebimbangan tanpa sebab akan membuatkan kamu sentiasa berada dalam keadaan serba salah, cemas dan tidak tenteram. Buang perasaan demikian.. Dont worry be happy!

Keempat, hidup secara sedarhana adalah tuntutan agama kita. Kesedarhanaan adalah kunci kesempurnaan. Biarpun hidup kamu tidak kaya, tidak mewah, tidak sempurna dan tidak popular tetapi sekuang-kurangnnya kamu mempunyai ketenangan di hati. Itu adalah yang paling penting. Jadi, pilihlah hidup serba sedarhana dan bersyukur kerana masih lagi ramai yang menderita dan sengara di serata dunia.

Kelima, jangan terlalu mengharap. Kadang-kadang pengharapan itu akan mengecewakan kamu. Belajarlah menerima kenyataan, biarpun kecil tapi bermakna dan jangan terlau mengharap yang besar dan terbaik yang tak mungkin akan menjadi miliki kamu.

Keenam, banyakan memberi. Ini adalah terapi untuk membersihkan minda dan diri. Kepuasan orang yang memberi lebih bermakna daripada yang menerima. Ini termasuklah bersedekah, membantu yang memerlukan dan berjihat ke jalan Allah.

Ketujuh, sentiasa tersenyum. Orang yang mudah menghadiahkan senyuman bererti mempunyai jiwa yang damai, niat yang baik dan jujur. Itu adalah kualiti bagi si penderma senyuman. Senyuman itu adalah sedekat menurut kata pujangga. Dan dengan menarik otot kiri dan kanan bibir akan membautkan wajah anda nampak lebih cantik, menarik dan menceriakan suasana. Maka lengkpakan penampilan anda dengan senyuman…

Kelapan, Setiap orang memerlukan individu lain untuk saling berteman, saling memahami, saling menghormati, saling menasihati, dan saling bersifat terbuka serta positif. Kawan bukan lawan… Pilihlah kawan yang boleh berkongsi kesedihan ketika kamu berduka, memapah tanganmu ketika kamu terjatuh, bercakap benar walaupun dia tahu hati kamu terluka dan marah. Selalu mengirimkan sms bertanya khabar dan menghabiskan hujung minggu bersamasama. Itulah yang diperlukan oleh semua orang, insan yang diketogerikan sebagai `good friend`.



Petikan Dari Majalah Remaja 2009




Wednesday, December 29, 2010

Kekalkan Kegembiraan, Elak Bersangka Buruk

Masa tu, aku ada tengok cite Soul To take, dalam cite tu, ada slot di mana sorang budak laki ni selalu dibuli ketika di sekolah. Dia tinggal serumah dengan ayah tiri, kat umah pon kena buli gak. Tapi yang begusnya, setiap kali kena buli, kena pukul ke, dia akan ucapkan, "Terima kasih, sungguh sedap rasanya.." ahahaa.. Kalau orang buat dia marah pon dia akan ucap terima kasih. dan takde pon nak balas balik apa orang dah wat kat dia. Hehee..Maybe sebab dia tak pernah berdendam, hidup dia macam takde masalah, sentiasa happy. Untuk bersemangat, kita perlu rasai kegembiraan dan kegirangan. Dalam perkataan Inggeris, ini dipanggil happiness and joy. Apabila kegembiraan hadir di hati, ada cara untuk kekalkannya.


Apa yang kita fikirkan selalu, itulah yang akan dijelmakan ke dunia nyata, cuma lambat atau cepat saja ia direalisasikan. Bila kita fikirkan sesuatu yang buruk dan sesuatu yang kita tak sukai kemudian selalu mengingatinya, kita akan menarik banyak perkara-perkara buruk untuk berlaku pada diri kita. Mengingat masalah, kita akan menarik lebih banyak masalah. Apabila kita fikirkan sesuatu yang baik, menggirangkan dan sesuatu yang kitasukai kemudian kita selalu mengingatinya,
Kita akan menarik banyak perkara baik untuk berlaku pada diri kita. Fikiran kita ibarat magnet. Fikiran positif menarik hal-hal positif. Fikiran negatif, menarik hal-hal negatif. Tiap kali kita mengingatinya, samalah seperti kita berdoa banyak kali untuk mendapatnya. Fikiran hanya wat kita jadi lebih susah hati, murung, sedih dan tak gembira. Kita juga mungkin boleh jatuh sakit kerana terlalu memikirkan sesuatu yang buruk. Disiplinkan mental kita. Jangan fikirkan hal-hal buruk, benda-benda buruk, perkara-perkara buruk, elak bersangka buruk, walau cuma sesaat!


Happiness attracts more happiness, joy attracts more joy!



Untuk kekalkan kegembiraan yang kita rasa, ucapkan syukur selalu. Inilah cara untuk kekal bersemangat. Kekal termotivasi.

Ucapkan terima kasih pada setiap orang di sekeliling kita, ucap walau peranan mereka pada kita kecil saja, misalnya, ucap terima kasih pada cleaner yang membersihkan pejabat kita, ucap terima kasih pada budak pencuci kereta yang mencuci kereta kita. Andai kata kena saman, ucap terima kasih pada Encik Polis sebab menyaman kesalahan kita, membuat kita sedar kesalahan yang kita lakukan.

Jika seorang suami, ucap terima kasih pada isteri korang kerana mengambil berat diri korang, ucap terima kasih pada dia kerana sanggp bersusah payah berbakti untuk korang sebagai ketua keluarga.

Jika korang seorang isteri, ucapkan terima kasih pada suami kerana dia ada untuk korang bergantung hidup padanya.

Kegembiraan yang lahir dari rasa berterima kasih membuat Anda menghargai pasangan korang, bukan sekali dua, tapi setiap hari.

Tiap kali kita dilanda kegusaran berdepan dugaan atau permasalahan, alihkan seketika fikikiran kita pada benda-benda yang kita ada dan hargai orang-orang di sekeliling korang.

Ini menjadikan kita bersemangat dalam usaha menyelesaikan masalah.

Dulu, kita bersemangat sebab kita nak capai sesuatu. Sekarang, gunakan kesyukuran untuk membuat diri kita bersemangat selalu.

Kegembiraan yang terbit dari kesyukuran lebih bertahan lama.

Ia membuat kita jadi bertenaga. Kita akan komited pada apa saja yang Anda lakukan.

Credit to: nina mazrina


Tuesday, December 28, 2010

rahsia Solat Di Awal Waktu

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tida k asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi. Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tida k dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar s uda h mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan kece riaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita icon wink Rahsia Solat Di Awal Waktu : Sekiranya Ku Ingin Mengetahui

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar t ida k berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mer eka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya / aerobik / gym .


Credit to: myjasmanie

Thursday, December 23, 2010

Lagi 8 Hari.

lagi 7 hari..eh, lagi 8 hari...
2011 bakal tiba meninggalkan tahun 2010 yang penuh dengan pelbagai cerita. Apakah persiapan aku untuk menyambut tahun baru? Mungkin kah baju baru? Kerja baru? Azam baru? Uhuhuu...Ntah, takde feel pape pon. Even umur juga bakal meningkat lagi setahun, menjangkau angka 25. Bukan muda lagi ye. dan bukan masa untuk main2 lagi...


Tapi aku takut menghadapi masa depan..Aku selesa dengan pe yang ada sekarang. So, aku taknak fikir pe jadi waktu akan datang. Tapi aku takleh camtu. Aku sedar hidup mesti diteruskan, tapi aku tak mampu membayangkan apa yang aku ada sekarang akan hilang or direntap begitu saje. Aku nak fikir yang positif2 je.. Aku hanya biarkan hari demi hari berlalu, jalani hidup macam biasa. Aku taknak serabutkan fikiran dengan fikir yang bukan2. aku takut bila aku wat azam, bila aku pasang angan2, tapi tak tercapai..Then, tu hanya wat hati aku kecewa teramat. Teringin beli ferrari, tapi kete sorong pon tak terbeli..Ohh, tu dah melampau-lampau la plakk..Adalah lebih baik aku terima je pe berlaku and tak payah berangan lebih2. Yang lepas, biarlah lepas. Tak boleh ulang or ubah pape pon..Kena focus pada yang bakal tiba nih. Chaiyok!


Selalunya, menjelang tahun baru aku akan catat pe azam aku. Then, bila hujung tahun, aku semak balik, adakah sudah tercapai segala azam and planning tersebut. Kalau ye, alhamdulillah..Kalau tidak, mungkin takde rezeki.


2010 memberi pelbagai peristiwa pahit manis buat aku..Pengalaman berharga yang aku takkan lupa sampai mati. Rase kejap je masa berlalu. Syukur pada Tuhan, banyak peristiwa gembira yang aku alami dan diberi kesempatan untuk merasai kesemuanya. Jujurnya, aku merasa amat bahagia dengan pe yang aku ada. Banyak perkara yang aku teringin sangat nak buat, hampir kesemuanya tercapai..Suke sangatt2..Alhamdulillah..terima kasih. Hampir kesemuanya terlaksana..Setiap saat yang berlalu, setiap peristiwa yang aku alami sepanjang tahun nie, terakam kemas dlm minda and blog..Terima kasih 2010.



Sunday, December 19, 2010

Orang Dulu-Dulu Punya Seksaan

Antara alatan yang digunakan oleh orang dulu2 untuk menyeksa manusia..Ish, tak dapat bayangkan camne sakitnya.




iron maiden


kerusi berduri..



eishh...

Thursday, December 16, 2010

Besar nyeeeee..

Berani korang gunting rambut camni??


















Tuesday, December 14, 2010

Nikmatnya Beristeri Kurang Cantik

Kelebihan Beristeri Kurang Cantik



Isteri anda tak berapa nak cantik? Jangan risau kerana sesungguhnya isteri cantik bukan jaminan keluarga bahagia. Kebahagiaan tak pernah ditentukan oleh kecantikan. Bahkan, ada juga suami yang terpaksa menceraikan isterinya cantik. Lihat sajalah selebriti-selebriti wanita di Malaysia yang cantik bercerai juga. Dari segi wajah, penampilan, karier, wang… apa yang kurang dari selebriti-selebriti tersebut?
Inilah beberapa kelebihan mempunyai Isteri yang tak berapa nak cantik:


LOW COST
Dia tidak demand ke salon-salon mahal. Treatment muka dan macam-macam lagi jarang dilakukan. Bersolek sekadar seadanya pakai bedak yang biasa-biasalah. Kecantikannya adalah semulajadi dan bukanlah kerana mekap yang tebal berinci-inci. Tiada kos fitness, diet menguruskan badan, sedut lemak, menghilangkan selulit, buat rambut, pakaian branded, dan macam-macam lagi. Mahal tu!

LEBIH SAFE
Peluang wanita kurang cantik untuk curang lebih kecil. Kalau jalan-jalan shopping ke mall atau plaza, tidak akan ada yang “pewit”. Tidak ada yang kenyit-kenyit mata, minta nombor HP, alamat e-mail, Facebook, dan sebagainya.

RAJIN BEKERJA
Wanita cantik risau kulitnya hitam, terkena matahari,tangannya tebal, dan sebagainya. Orang cantik risau kalau mop lantai, apalagi kalau membersihkan halaman rumah. Malah enggan mencuci pakaiannya sendiri, semua hantar ke kedai dobi.
Isteri yang tak berapa nak cantik tidak segan-segan bekerja keras. Semua pekerjaan rumah, housekeeping, biasanya ditangani dengan baik. Kadangkala wajah je cantik, tapi tak reti memasak. Tak reti memasak bukan la kesalahan, asalkan dia ada kesungguhan untuk belajar. Tapi kalau semua nak pembantu rumah yang buat, isteri memang kerja goyang kaki je lah. Tapi memang malang kalau isteri dah la tak berapa nak cantik, malas kerja, suka melawan pula. Hehehe….

LEBIH TAAT
Bukan aku mengatakan semua tapi kebanyakannya isteri yang cantik, kaya, terkenal, terang-terangan menolak status suami sebagai “ketua keluarga”.

RUMAH TANGGA KEKAL
Isteri yang tak berapa nak cantik umumnya sangat berkomitmen menjaga keutuhan keluarga sehingga maut memisahkan. Tak ada fikiran untuk berpisah.
Cuba kita lihat artis cantik yang senang bercerai kerana sudah banyak kumbang kaya yang menunggu di luar.

Walau apa pun suami pun penting juga, ada hati nak melihat isteri cantik, menarik dan sedap mata memandang tapi penampilan sendiri kurang dijaga terutama perut yang buncit spt orang mengandung tapi tak beranak-beranak huhu, serabai dan sebagainya. Lepas tu ada juga yang menceraikan isteri yang tak berapa nak cantik kerana tergoda dengan wanita yang lebih muda.

Isteri yang tak berapa nak cantik pun jangan lupa sentiasa menjaga penampilan diri supaya dari isteri tak berapa nak cantik kepada isteri yang cantik di mata suami. Apa pon definisi kecantikan adalah subjektif. Kecantikan sebenar terletak pada hati yang cantik dan budi pekerti yang mulia.


Credit to: Love Perak


Sunday, December 12, 2010

Anugerah Blogger Harapan


.thnx utk cik edura hanum yg telah mengtag aku.
.dah tag pastu bagi award...tenkiu..tenkiu..rasa tak layak je blog picisan ni untuk dapat award. hehe..

..slogan kenapa aku suka..
yang nie tak bape paham. suke blog yang bagi award ni ke, or suke blog yang create tag tu? takpela, aku wat suke blog yang bg award nie, iaitu edura hanum. dia member aku since skola menengah. blog dia sempoi, and entry2 dia sume ikhlas dari hati..simple and no copy2..i like~ hehe..follow la dia, edura hanum


..reaksi selepas dapat award nie..
suke..terharu..tak tau la nak cakap apa. aicehh..thanks ey!


..tag 15 blogger yang lain..
ramainya...3 je lah..
- mzhany
- asfaliza
- mas emieza zainur faryna





Kreatif Dengan Coklat

Suke makan coklat?? Sedap kan?? Tapi kalau tengok bentuk dia yang pelbagai rupa and comel2 je, cam sayang nak makan..Hehee..




pencil and sharpener...yang sharpener tu aku tak sure la coklat ke bukan..maby white chocolate?


kasuttt..


kuda..eh, keldai kot?


keyboard

spanar and skru pon ada!






Thursday, December 9, 2010

Sahabat..Ini Doa Buatmu.

Aku ada kenal dengan seorang insan...Beliau memiliki seorang sahabat karib yang aku rasa beliau dah anggap cam nyawa beliau. Aku kagum dengan semangat persahabatan yang ditunjukkannya. Walau aku bukanlah sahabat karib yang dimaksudkan itu, tapi aku rasa sudah cukup bertuah bagi sesiapa yang bersahabat dengan beliau...Dia cukup tabah dan tak pernah berkira. Dia sanggup buat apa saja demi kebahagiaan sahabat karibnya itu. Sangat kagum..Susah nak cari sahabat sejati sekarang nie. Aku doakan moga hidupnya sentiasa dilimpahi rahmat dariNya dan moga persahabatan beliau dengan sahabat karibnya akan berkekalan ke alam syurga. Aminn~



Sahabat...Ini doa buatmu.

Ya Allah…

Dalam perjalanan kehidupan ini telah Engkau jadikan bagiku seorang teman. Sedangkan ia adalah diluar jangkaan dan sangkaan hambaMu ini. Aku tetapkan baginya satu peraturan yang hanya Allah yang akan menentukan segalanya.



Ya Allah…

Dalam kekalutan begini, dia pergi menyendiri, mendiamkan diri. Dimanakah salahku wahai Tuhan dan tunjukkanlah dimana silapku. Jangan Engkau biarkan aku begini tanpa diketahui apakah kesalahan yang telah aku lakukan terhadapnya.



Ya Allah…

Walau apa pun takdirMu keatasku, maka disaat ini aku tahu dia perlukan pertolongan. Oleh itu wahai Tuhan, aku dengan penuh rasa kehambaan yang penuh kehinaan memohon padaMu bagi pihaknya, kerana dia adalah sahabatku. Permudahkanlah segala urusannya. Ampunilah daku dan sahabatku dan masukkanlah kami kedalam rahmatMu dan Engkau adalah Tuhan yang maha penyayang.



Ya Allah…

Jangan Engkau tinggalkan untuknya suatu dosa melainkan telah Engkau ampunkan. Dan tiada suatu aibnya, melainkan telah Engkau tutupinya. Tiada suatu dukanya melainkan telah Engkau hilangkan daripadanya. Tiada suatu hutangnya melainkan telah Engkau bayarkannya. Tiada suatu kesakitan melainkan telah Engkau sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah Engkau redhai dan tepat untuknya melainkan telah Engkau tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang.



Ya Allah…

Lindunglah sahabatku dari hilangnya nikmatMu dan berubahnya kesejahteraanMu dan mendadaknya seksaMu dan berbagai macam murkaMu.



Ya Allah…

Sungguhnya aku bermohon kepadaMu tabahkanlah dia dalam menghadapi segala urusan dan kekuatan dalam menerima petunjukMu.



Ya Allah…

Kurniakanlah kepadanya jiwa ketaqwaan dan sucikanlah. Jauhkanlah dirinya dari bersangka buruk. Engkaulah sebaik-baik yang mensucikannya.



Ya Allah…

Sungguhnya aku bermohon kepadaMu bagi pihaknya dengan sabaik-baik permintaan, sebaik-baik permohonannya, sebaik-baik kejayaannya dan sebaik-baik pahala baginya. Tetapkanlah untuknya, beratkanlah timbangan kebaikannya. Mantapkanlah imannya, tingkatkanlah darjatnya, terimalah solatnya dan ampunkanlah dosa-dosanya. Ya Allah, aku bermohon baginya kepadaMu tingkat yang tinggi di syurga. Ya Allah perkenankanlah permohonanku.



Ya Allah…

Sungguhnya Engkau mengetahui apa yang aku rahsiakan dan apa yang aku perlihatkan, maka ampunkanlah kealpaan dan kelalaiannya. Dan Engkau mengetahui segala hajatnya, maka kabulkanlah permohonannya. Ya Allah, aku bermohon baginya kepadaMu keimanan yang selalu mendampingi hatinya, dan keyakinan yang kuat sehingga dia mengerti bahawasanya tidak akan menimpa dirinya kecuali apa yang telah Engkau tentukan baginya dan bahawasanya apa sahaja yang telah menimpa dirinya bukanlah semata-mata yang meluputkannya. Dan apa sahaja yang telah meluputkannya bukanlah yang semata-mata menimpa dirinya.



Ya Allah…

Aku bermohon baginya kepadaMu iman yang dia buat cari kebenaran. Cahaya yang dia jadikan ikutan dan rezeki yang dirinya cukupkan. Ya Allah…jadikanlah dia cinta kepadaMu dengan hatinya seluruhnya dan rela kepadaMu dengan segala kemampuan dirinya seluruhnya. Ya Allah… jadikanlah cintanya seluruhnya hanya kepadaMu dan amal perbuatannya seluruhnya hanyalah untuk mencari keredhaanMu.



Ya Allah…

Apa sahaja yang Engkau jauhkan darinya dari hal-hal yang dia cintai, jadikanlah hal itu sebagai penguat untuknya mencintai apa yang Engkau cintai dan jadikanlah cintanya kepadaMu sebagaimana Engkau mencintai hamba-hambaMu.



Ya Allah…

Cukuplah diriMu bagiku, tiada Tuhan selain Engkau. Hanya kepadaMu aku berserah..




Terima Kasih Tuhan~

Terima kasih Tuhan...
Untuk semua nikmat yang kau berikan..
Aku masih mampu bernafas hingga ke hari ini..
Aku masih mampu menjamah makanan yang sedap-sedap..
Aku masih mampu tidur dengan lena..
Aku masih mampu hidup selesa..
Aku masih mampu berteduh dari hujan dan panas..
Aku masih mampu berjalan ke sana ke mari...
Aku masih mampu menggerakkan tubuh melakukan semua perkara..
Aku masih mampu mengukirkan senyuman..



Terima kasih Tuhan..
Walau pelbagai dugaan datang menjelma..
Masih ku mampu hadapinya...
Masih ku mampu bertahan...
Masih ku mampu menjaga hati-hati milikMu..
Walau hati sendiri kadangkala cukup rapuh untuk bertahan..
Walau kadangkala ada yang tidak memahami..
Walau kadangkala ada yang membuat tafsiran sendiri..
Dan dugaan-dugaan itu hanyalah sebesar kuman, jika dibandingkan dengan penderitaan yang ditanggung oleh hamba-hambaMu yang lain..



Terima kasih Tuhan...
Menganugerahkan aku dengan ahli keluarga yang penyayang...
Menghadirkan buatku rakan-rakan sebagai peneman..
Memberiku peluang untuk merasai kasih sayang yang tak berbelah bagi..
Memberiku pekerjaan agar dapat ku mencari rezeki..
Memberi ku kesempatan untuk merasai kesenangan..


Terima kasih Tuhan...
Untuk semua nikmat yang kau berikan..
Ampuni hambaMu ini yang kadangkala lalai dan leka..
yang kadangkala alpa untuk mensyukuri nikmatmu..
yang kadangkala tidak bisa membuat pilihan...
yang kadangkala tersepit di tengah-tengah..
yang kadangkala ketandusan iman di dada...
yang kadangkala menyakiti hati hamba-hambaMu tanpa disedari..
yang kadangkala mendera hati sendiri untuk kebahagian hati-hati yang lain...
yang kadangkala mencuba yang terbaik, tapi rupa-rupanya itu bukan lah yang terbaik..
yang kadangkala tersilap langkah..
bukan kadangkala, tapi seringkali.


Terima kasih Tuhan,
Hidup di dunia telah mengajar aku banyak perkara..
Kadangkala apa yang kita lihat, tidak semestinya seperti apa yang kita fikirkan..
Kadangkala bila merasa hidup kita susah, sebenarnya kita sudah cukup bertuah..
Kadangkala ada yang tak senang duduk melihat kehidupan orang lain,
kerana di benak mereka tersirat seribu satu macam perkara..
Kadangkala ada yang suka mengambil tahu hal orang lain,
kerana bagi mereka itu adalah keperluan..
Walhal hidup sendiri belum tentu sudah terurus sepenuhnya..
Biarkan saja mereka.
kadangkala ada yang begitu baik hati, rela berkorban apa saja..
Sentiasa bersangka baik, kerana memang itu yang diharapkannya..
Ikhlas membantu tak kira masa, tenaga dan wang yang dihabiskan..
Ikhlas memberi nasihat dan pandangan atas nama teman dan saudara sesama Islam..
Ikhlas dalam menjalin hubungan persahabatan..Teman sejati.
Terima kasih diucapkan. Hanya Tuhan yang mampu membalasnya..


Terima kasih Tuhan..
Menjadikan aku insan yang paling bertuah di muka bumi ini...
Alhamdulillah~


Wednesday, December 1, 2010

Korang Rase Best Tak Tido Dalam Nie?

SLEEP BOX.

Benda nie hanya terdapat di Dubai, sebuah bandaraya yang besar dan sedang pesat membangun. Sleepbox nie diletak kat tempat2 strategik macam airpot, stesyen keretapi, di mana pengguna tidak perlu bersusah payah nak cari hotel or rumah penginapan jika hanya mau menginap untuk tempoh yang sekejap saje..















Harga yang disediakan adalah berpatutan. Pengguna akan diberi kunci. Tempoh minimum untuk menginap adalah selama 15 minit atau sehingga selama mana yang kita suka. So, bila lagi nak try??



Kompaun Munasabah Saman Trafik.

Kompaun munasabah saman trafik mulai hari ini

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Polis akan menawarkan kadar kompaun munasabah bagi semua saman trafik mengikut beberapa syarat yang ditetapkan mulai esok.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi laman Facebook miliknya hari ini menyebut semua saman dikeluarkan pada atau sebelum hari ini, kadar munasabah akan diberikan secara automasi melalui semua kaedah bayaran iaitu kaunter PDRM, pejabat pos dan Internet.

Jelasnya lagi, kaedah bayaran sama turut digunakan bagi semua saman yang dikeluarkan selepas itu.

Katanya, saman yang diselesaikan dalam tempoh 15 hari akan diberikan insentif 50 peratus daripada kadar kompaun sebenar.

"Saman yang diselesaikan dalam tempoh 16 hingga 30 hari pula akan diberikan insentif 30 peratus daripada kadar kompaun sebenar.

"Saman yang tidak diselesaikan dalam tempoh 30 hari, tidak akan diberikan sebarang insentif dan seterusnya akan disenarai hitam," menurut kenyataan tersebut.

Orang ramai yang mempunyai sebarang kemusykilan berhubung perkara tersebut boleh menghubungi mana-mana Pegawai Trafik Daerah, Kontinjen atau Ibu Pejabat Polis Bukit Aman seperti disenarai dalam Ruangan Maklumat Trafik yang terdapat di laman web www.rmp. gov.my.



Tuesday, November 30, 2010

Nak Makan Free Tak?

Mula2...kena naik kete kabel dulu, nak sampai ke tempat tu....



Then, gunakan laluan nie...di sepanjang tepi gunung...



Berhati-hati bila berselisih dengan orang dari arah bertentangan...Pandai2 la yea..


Mendaki ke atas...Panjat dengan kaki memijak ke setiap lubang yang telah dibuat..Tangan sentiasa berpaut pada rantai besi yang disediakan.


Langkah terakhir...Berjalan menuju ke destinasi..Nak dekat sampai dah ni..


TADAAAA...!!!!
Dah sampaiii...Restoren di puncak gunung yang curam ini terletak di negara China...Ia menawarkan hidangan percuma kepada pendaki2 yang berjaya sampai ke puncak. Amacam, berani try??




Friday, November 26, 2010

Mimpi.

Kita hanya boleh bertemu mimpi bila kita tido. ..Tapi leh gak bertemu ngan mimpi time kita berjaga. Camne tu? Tu yang dikatakan mimpi di siang hari. Berangan lebey la tu..!;p


Ada orang cakap, mimpi selalunya terbalik. Ada gak yang cakap mimpi mainan tidur. Ada yang cakap setiap mimpi tu ada firasatnya. Tapi camne hal nya kalau kita tak ingat apa yang kita mimpikan time tidur? Hehehee..Aku selalu gak gitu. Lagi-lagi bila tidur dah lena kan..Tau-tau je dah pagi, pastu tak ingatlah mimpi pe..Orang tua2 kata, salah satu cara nak menajamkan ingatan ialah dengan cuba mengingat kembali apa yang kita mimpikan time tidur. Camne nak wat? Lepas je ko celik mata bangun tidur, kerah otak ko untuk ingat kembali pe yang ko mimpi time tidur tadi..Cuba lah!


Ada orang kata, kalau kita mimpi orang tu meninggal dunia, maksudnya umur orang tu panjang...Kalau kita mimpi panjat bukit or gunung, maksudnya kita bakal memperoleh kejayaan dalam apa yang diusahakan...Ada gak orang cakap, kalau mimpi kena belit ular tu maksudnya ada orang nak masuk meminang. Jangan silap! Aku pernah dengar ustaz cakap, kalau kita bermimpi rumah kita atau diri kita didatangi binatang buas seperti ular ke, kala jengking ke, dan yang sewaktu dengannya, tu petanda ada orang dengki or busuk hati ngan kita..and mungkin orang tu berniat tak baik dengan kita. So, berwaspadalah!


Kalau nak tau lebih lanjut tentang tafsiran mimpi, gi la tanya encik google. Apa yang penting, sebelum tido jangan lupa amik air sembahyang..Basuh kaki je tak cukup. Dan jangan lupa baca doa masuk tidur. Barulah leh mimpi indah...InsyaAllah~



p/s: Habit aku sebelum tido, mesti nak pakai stokin..Huhuu...



Kini Lebih Bahagia.

Setiap hari yang dilalui kini lebih membahagiakan..


Mungkin kadangkala sepi terasa,
Mungkin kisah2 silam sejenak terbayang,
Tapi bahagia tetap menjelma.
Tidak perlu memberatkan fikiran memikirkan perkara yang tidak-tidak.
Jadilah manusia positif.

Syukur, alhamdulillah..


Hepi nyerrr....;)





Jaga Hati Sendiri.

Manusia lebih menghargai sesuatu yang sukar diperoleh...
tetapi sering melupakan nikmat yang sedia ada...


Jangan terlalu memandang langit di atas sehingga terlupa pada bumi yang dipijak. Kadang-kadang kita terlalu mendambakan dan mengejar sesuatu sehingga terlupa pada apa yang kita telah miliki...Hati sendiri kadang-kadang begitu sukar difahami. Oleh yang demikian, tidak perlulah kita persoalkan hati dan perasaan orang lain selagi ia tak berkaitan dengan kita..Kenapa dia begitu? Kenapa tidak begini? Persoalan berkaitan hati terlalu rumit untuk dibicarakan, lantaran itu adalah lebih baik disimpan untuk diri sendiri kerana belum mungkin orang lain akan memahami jika kita luahkan..Belum tentu pendapatnya sama dengan apa yang kita fikirkan..Lebih buruk, mungkin tanggapan negatif yang bakal kita terima. Bila kita tau hati nya tengah marah, tak perlu dipersoalkan kenapa dia begitu. Kerana kita tau, kita juga pernah marah dan tentu ada sebabnya kita marah. Bila kita tau hatinya berkecamuk, tak perlu kita menyindir, mencela kenapa dia begitu, kerana hati kita juga pernah berkecamuk, runsing berfikir dan tentu ada sebabnya kita begitu. Bila kita tau hatinya sedang berbunga bahagia, tak perlu kita memperkecilkannya, iri hati dengannya, sebaliknya doakanlah agar kebahagiaannya berterusan, kerana itu juga yang kita harapkan untuk diri kita..


Pengajaran mengajar aku supaya lebih bersikap perahsia dari terlalu terbuka...Memang mudah mencari teman disaat gembira, tapi teman disaat sedih boleh dihitung dengan jari. Orang hanya menilai dari apa yang mereka nampak, dari apa yang mereka dengar, tetapi mereka tidak merasainya..Kerana setiap orang memiliki hati mereka sendiri.


Bila kita memulakan sesuatu...

Kadang-kadang kita lupa letakkan niat

Kadang-kadang kita lupa baca Bismillah

Sebab tu bila ada masalah,

Kita cepat menyerah...



Bila kita berniat...

Kadang-kadang kita lupa letakkan usaha,

Kadang-kadang kita tunggu disergah baru hendak mengolah,

Sebab tu bila kerja tak menjadi,

Kita mula angkat kaki...



Bila kita berusaha...

Kadang-kadang lupa pula hendak berdoa,

Siang malam kerah tenaga dan masa...

Sebab tu bila kerja masih tak sempurna,

Kita mudah putus asa...



Bila kita berniat, berusaha dan berdoa...

Kadang-kadang kita lupa pula untuk bertawakkal pada Yang Esa.

Bertawakal pun pada bicara tapi di hati masih buta.

Sebab tu bila dilanda masalah,

Kita marah tak tentu hala...

petikan puisi:
(http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2875)





Jaga hati sendiri.


Wahai Sahabatku.

Wahai sahabatku,
Cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tidak mungkin kita dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah. Bahkan memang sepatutnya kita serahkan jiwa dan raga kita seluruhnya kepada Allah. Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu hanya jalan menuju cinta Allah. Janganlah sekali-kali kita menukarkan tujuan cinta di hati yang sepatutnya untuk Allah kepada manusia hanya kerana kita dapat melihat kecantikan manusia dan kita tidak dapat melihat Allah, kita cuma merasa dan melihat kecantikan segala ciptaan-Nya. Kita lupa dan selalu tidak sedar hakikat segala kecantikan itu adalah milik Allah. Jadikanlah cinta kepada manusia itu sebagai jalan menuju Tuhan, bukan matlamat dan pengakhiran destinasi cinta. Maka engkau akan lebih tenang menerima segala penolakan.


Wahai sahabatku,
Hati kita meronta untuk mencintai dan dicintai. Alangkah remuk redamnya hati tatkala apa yang kita cintai tidak kita miliki. Alangkah kecewanya jiwa tatkala cinta kita tidak dibalas oleh orang yang kita cintai. Ternyata hati itu bukan milik kita, ia milik Allah. Kita tidak bersalah tatkala cinta itu lahir terhadap seseorang, tetapi kita keterlaluan tatkala kita memaksa ia kepada seseorang. Bukankah sepatutnya kita redha dengan ketentuan Allah yang tidak menumbuhkan cinta terhadap kita di hati orang yang kita cintai? Alangkah zalimnya kita tatkala kita tidak dapat menerima apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sedangkan saban hari kita sering tidak menghargai cinta Allah, kita tidak pula membalas segala anugerah cinta yang Allah berikan kepada kita pada setiap hembusan nafas, pada setiap detik kehidupan yang kita lalui. Bukankah Allah lebih layak untuk murka kepada kita kerana kita tidak membalas-Nya dengan ketaatan yang sepatutnya?



Wahai sahabatku,
Allah menjanjikan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Yakinlah akan janji Allah, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. Perbaikilah setiap inci kehidupanmu agar engkau termasuk di kalangan orang yang beroleh pasangan yang baik. Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki. Boleh jadi engkau cintakan sesuatu tetapi ia buruk bagimu dan begitu juga sebaliknya. Pada setiap persimpangan kehidupanmu, apakah engkau merasakan bahawa Allah tiada bersamamu? Bahkan dia sentiasa mendengar dan melihatmu. Persoalannya, apakah engkau sudah merintih pada-Nya, meminta pada-Nya dan memperlihatkan apa yang sepatutnya kepada –Nya? Aku berlindung dengan Allah daripada menjadi hamba yang kufur dan lupa diri.


Wahai sahabatku,
Sungguh cinta itu telah menjadi faktor yang dapat mengubah sesuatu kepada lebih baik atau sebaliknya. Ada manusia biasa yang berubah menjadi wali kerana kuasa cinta, dan ada pula yang bisa menjadi hina kerana dikuasai cinta. Ya, tamadun itu berkembang dan boleh jadi hancur kerana cinta. Tidakkah engkau melihat Taj Mahal yang terbina kerana cinta? Sebaliknya, ada pula yang membunuh kerana cinta. Persoalanku kepadamu, apakah engkau ingin berubah kerana cinta ke arah Redha Allah atau mungkin lebih jauh daripada Allah?


Wahai sahabatku,
Aku tidak mengatakan bahawa aku mengetahui segala isi hatimu atau segala kekacauan yang mengisi jiwamu. Aku cuma ingin berpesan agar engkau tidak meletakkan keinginanmu lebih tinggi daripada ketentuan Allah. Aku ingin engkau mengerti bahawa milik Allahlah segala kejadian. Kemudiannya aku ingin engkau membawa kefahaman tersebut kepada pengamalan dalam kehidupan yang kau lalui agar ia hidup bersamamu di dalam setiap inci kehidupan. Janganlah engkau mengatakan bahawa engkau mentaati Allah di saat hidupmu bergelumang dengan jahiliah. Aku juga sepertimu, anak muda yang bergelora jiwanya. Maka aku berpesan kepadamu agar aku juga dipelihara Allah daripada segala penyelewengan dalam memahami hakikat cinta. Aku memohon keampunan kepada Allah atas segala kesalahan yang kuungkapkan dan kumohon kau doakanlah kebahagiaanku di dunia dan di akhirat. Moga kita dipertemukan Allah untuk hidup di syurga yang kekal selama-lamanya.


Wahai sahabatku yang kecewa,

Bersabarlah…


Sumber: http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2856


Thursday, November 25, 2010

Dasyatnya Hari Qiamat.

Gambaran Hari Qiamat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.





Thursday, November 18, 2010

Awas - Panggilan Misteri

Awas - Panggilan Misteri Kad Kredit Untuk Menipu

Seorang rakan dengan nada cemas, menelefon saya meminta bantuan masalah yang dihadapinya.

Semuanya gara-gara kad kredit...

Begini kesnya:

Rakan ini mempunyai kad kredit yang dikeluarkan oleh Bank A dengan had kredit kurang dari RM10,000.

Pada suatu hari, dia menerima panggilan telefon dari seseorang yang saya kategorikan sebagai penjenayah.

Penjenayah 1 - Encik, saya dari Bank B, ingin meminta pengesahan mengenai pembelian barangan menggunakan kad kredit encik ini.

Rakan - Pembelian barang? Saya tidak membeli apa-apa barang. Kad kredit ada pada saya.

Penjenayah 1- Kami sedang menunggu kelulusan encik untuk 'approve' penggunaan kad kredit ini. Had limit encik sudah melebihi, sebab itu kami menelefon untuk kepastian.

Rakan - Apa yang saya beli? Saya tidak pernah ada kad kredit dari Bank B.

Penjenayah 1 - Maaf, tapi kad kredit encik ini 'Gold Card', had limit dah melebihi RM20,000. Baru tadi ada satu lagi transaksi RM5000. Itu dah diluluskan.

Rakan - Macamana boleh berlaku ? Di mana transaksi itu berlaku?

Penjenayah 1- Di KLIA. Kalau macam tu, kad kredit encik mungkin telah dipalsukan. Kami perlukan maklumat lanjut untuk membantu encik.

Rakan - Saya kena buat laporan polis dan Bank Negara.Ada orang salahgunakan maklumat diri saya.

Penjenayah 1- Ok, encik jangan bimbang. Saya akan sambungkan encik dengan pegawai di Bank Negara untuk membantu encik.

Panggilan diletakkan dalam 'on-hold' dan beberapa saat kemudian, kedengaran satu suara.

Penjenayah 2 - Saya Penjenayah 2 dari Bank Negara. Ok, encik jangan risau. Kami akan pantau keadaan ini, tetapi encik jangan buat apa-apa laporan polis lagi. Tunggu dalam tempoh 3 hari.

Rakan - Kenapa tak boleh buat laporan polis?

Penjenayah 2 - Oh, itu prosedur kami, kerana kami tidak mahu penjenayah lari atau tahu dia sedang dikesan. Untuk itu, kami perlukan butiran encik seperti nama penuh, alamat, maklumat kad kredit dan butiran lain.

Oleh kerana cemas, panik dan risau, maka tanpa teragak-agak, rakan itu memberikan butiran seperti yang diminta. Maka bocorlah berbagai maklumat yang tak sepatutnya kepada orang yang tak dikenali.

Sebaik menceritakan keadaan itu kepada saya, saya meminta dia melaporkan kepada polis kerana panggilan itu adalah penipuan semata-mata untuk mendapatkan maklumat untuk mereka palsukan kad kreditnya atau tujuan lain.

Panduan :

1. Panggilan kononnya dari bank untuk meminta kepastian penggunaan kad kredit itu sendiri sudah terang-terang penipuan.
Lojiknya ialah - pernahkah ketika anda gunakan kad kredit, tiba-tiba pihak bank telefon anda sendiri untuk mengesahkannya sedangkan anda tiadapun kad kredit dari Bank B itu.

2. Taktik penjenayah bahawa kad anda konon telah dipalsukan, berjaya membuatkan anda panik dan seolah-olah menyerah diri kepada Bank untuk membantu.

3. Begitu mudah Bank menyambungkan panggilan ke Bank Negara adalah merupakan satu lawak jenaka yang sepatutnya anda telah menyedari anda sedang ditipu.

4. Tempoh 3 hari supaya tidak membuat laporan polis, adalah juga lawak yang sepatutnya anda ambil serius. Sebenarnya, dalam tempoh 3 hari itulah akaun anda akan dikerjakan mereka.

5. Taktik ini sama seperti email scam , cuma bezanya, ia menggunakan telefon.

6.Menurut rakan saya, dia baru sahaja mendaftarkan nombor telefon barunya tidak sampai sebulan dengan sebuah syarikat telco, dan tiada siapa yang tahu nombor telefon itu. Dia pelik, bagaimana 'Bank' tahu nombor telefon itu sedangkan dia tidak pernah catat atau hebahkan nombor itu kepada sesiapa atau mana-mana pihak.

7. Anda tidak akan dapat menghubungi nombor yang membuat panggilan ke telefon bimbit anda kerana penjenayah menggunaakan 'private number' atau nombor yang tidak akan dapat anda dail semula.


Sumber: ARA, Yahoo Email



Tuesday, November 16, 2010

Nina's Collections Giveaway



Dapat tag nie dar mzhany. 'Nina's Collections Giveaway' menganjurkan giveaway nie sempena perasmian pembukaan Nina's Collections, hadiahnya cukup lumayan!!!
Rugi siapa tak join... hihi...



SYARAT PENYERTAAN

1. follow blog nina's collections dan loveninasyakina - done

2. copy Banner di atas, paste Banner dan Link entry ini di side bar dan entry di blog anda - done

3. buat satu entry tentang NINA'S COLLECTIONS GIVEAWAY ini di blog anda,
buat entry pasal GA sahaja yekk... tak perlu susah2... huhu - done

4. tinggalkan comment, nama, email dan link entry anda pada comment giveaway ini - done

5. Tag kepada 3 orang rakan Bloggers yang lain (perlu dinyatakan dalam entry)
- asfaliza
- hawa
- edura hanum







TARIKH TUTUP

adalah pada 1 DISEMBER 2010



Labels

Followers