Tuesday, November 19, 2013

Ubat/Vitamin Bagi Ibu Hamil


 Assalamualaikum..

 Kali ni entry berkisar berkenaan vitamin-vitamin yang seharusnya ibu hamil ambil sepanjang tempoh kehamilan..Umum dah tau kan yang ibu hamil takleh ambil ubat tanpa prekripsi doktor. 

Trimester 1
- Aku pernah wat check up sekali kat private..Dia takde la check sangat pon. Then vitamin yang dia bagi ialah acid folic, pil kalsium dan ubat tahan muntah..Aku makan yang acid folic je. Yang pil kalsium ada gak la makan tapi tak habis. Hehee..
- Then bila check up kat government, memang dia sangat details. Sebab tu lama. Takpela lama, bukan selalu pon kan. Janji ibu dan baby sihat. First trimester ni slalunya dia bagi sejenis je vitamin iaitu acid folic. Saiz dia pon lagi kecik dari yang dijual kat lua tu. Celah gigi je kalau nak telan pon. Hehe..Sehari ambil sebiji.

Trimester 2
- Masuk trimester kedua, atau 3 bulan ke atas..Doktor bagi aku makan kapsul kaler merah pekat untuk telan. Dah la besar gedabak weh..Nama vitamin tu Zyncofer. Sehari ambil sebiji je. Tapi memandangkan aku ada masalah nak telan ubat kan, aku leh prefer ubat tablet. Leh kunyah-kunyah. Bila dapat menatang ziyncofer ni terkulat-kulat la aku nak telan. Sebab dia kapsul, aku kena buka dulu, tuang isi dalam cawan, then bancuh cket dengan air, kacau-kacau bagi sebati baru minum..Kalau yang pernah rasa mendalah serbuk dalam kapsul tu, tau la camne dasyat nya rasa dia..Hubby pon takleh tengok aku makan ubat camni depan dia, nanti dia yang nak termuntah...ahahahaa..Bau aku tak kisah sangat, bab rase ni memang melekat la kat lidah and anak tekak. Kadang-kadang terpaksa telan dengan air manis kalau dah takleh blah sangat. Korang jangan nak cakap aku ngade-ngade payah nak makan ubat, dah sejak azali lagi camni..Tapi aku redha..huhu..

 

 

- Bila cukup sebulan, next check up kena pergi klinik lagi. Then aku tanya nurse tu takpe ke makan ubat kapsul ni keluarkan isi dia? Nurse cakap sepatutnya kena telan terus, sebab ubat kapsul memang dia design camtu, then bila dah sampai perut, barulah coating ubat tu mencair..kira derang dah kaji la cmne ubat tu berfungsi. Kalau macam aku dah telan awal, so belum sampai perut, isi dia dah terkeluar dulu, kurang la keberkesanan nya..dan dikhuatiri gak boleh jadi penyebab gastrik..Awww~
- Bila jadi camtu, aku tanya nurse ada tak ubat lain yang sama jenis ngan zyncofer ni tapi tablet? Nurse cakap ADA. Phewwww~~~ Lega denn..tapi tablet tu ada 4 jenis la kena telan. Acid folic, B Complex, Iron Tablet dan Ascorbic Acid. Tak kisah la coz saiz dia keci-kecik. Dan aku suka yang Ascorbic Acid tu sebab rasa dia macam vitamin c perisa oren..manis2 je..hihi..syukurrrr~ 

 

- Bila dah siap check up, tunggu kat kaunter farmasi untuk ambil ubat. Pas dapat ubat, aku tak check terus je balik..Sampai umah terus landing, baru la dok belek-belek ubat yang dapat kat klinik tadi..Sekali farmasi bagi salah ubat la..Zyncofer lagi! Adehh..Aku dah letih seharian duk klinik tadi, malas tul rase nak patah balik...fikir punya fikir, takpela, terus aku bergegas balik ke farmasi tu dan minta tukar ubat. Alhamdulillah dapat...Kalau tak, bercinta la aku nak habiskan zyncofer tu lagi sebulan..huhu..
- Oh, ubat Trimester 3 belum update lagi coz aku tak habis lagi trimester 2..ekekeee~






4 comments:

  1. Yunk. Semua 4 jenis ubat tu boleh makan sekali tak?

    ReplyDelete
  2. boleh insyaallah..bagi saya telan 4jenis tablet ni lagi senang dari nak telan yg kapsul..hehe

    ReplyDelete
  3. saya pun jenis yg susah nak telan ubat..
    Ascorbic Acid boleh kunyah la kn? vitamin c?

    ReplyDelete
  4. zyncofer?? Arghh...nk telan xde mslh..tp lpas sejam muntah balik..xtau la kenape..rase die mmg teruk..doc ckp makan dengan jus buah..tp same je..muntah balik..setiap hari nak mkn mesti rase berat je..sbb akan muntah blk

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

AGAMA (52) AWARD (2) BEBELAN KU (87) BERITA (6) CERITA (41) CINTA (13) COhttp://www.blogger.com/img/blank.gifNTEST (1) CONTEST (8) DIRIKU (33) DIY (8) EVENT (14) FAMILY (19) HANAN (5) I.N.F.O. (21) JALAN-JALAN (9) K.A.H.W.I.N. (9) KERJA (2) LAWAK (2) LUAHAN (18) LYRICS (5) M.A.K.A.N. (1) MAKAN (9) NUKILAN (10) OPINIONS (3) P.E.N.G.A.L.A.M.A.N. (15) PREGNANT (11) PRODUK (3) R.E.S.I.P.I. (1) SEDIH (7) TAG (3) TIPS (38)

Followers