Monday, February 21, 2011

Bukumuka Itu.

Facebook.


Mukabuku.


Bukumuka.


Jika Greenbook adalah Buku Hijau..Facebook mungkin lah Buku Muka. Uhuhuu.


Mengenang kembali saat kemunculan facebook kira-kira 4 tahun yang lalu, membuat aku tersenyum and tergelak sendiri. Jika di awal kemunculannya, tidak ku hiraukan ajakan teman-teman sekuliah untuk turut serta membuka akaun di dalam facebook. Mungkin mengenangkan tidak begitu ramai user dan pada ketika itu dunia lebih popular dengan friendster dan myspace. Tambahan pula, jadual harian begitu padat dengan kuliah dan tugasan yang perlu disiapkan sehingga masa untuk perkara lain begitu terbatas.


Diriku mula mengaktifkan diri dengan facebook semenjak melangkah kaki ke alam pekerjaan. Namun setelah pihak syarikat menyekat akses ke facebook, aku hanya aktif berfacebook ketika di rumah. Bagus juga begitu kerana facebook begitu menghayalkan. Sekurang-kurangnya dengan ketiadaan aplikasi itu di ofis, para pekerja boleh memberi lebih tumpuan terhadap pekerjaan mereka. Itulah yang diharapkan.


Facebook begitu banyak kebaikan dan keburukannya. Sesuai dengan fitrah setiap kejadian dan setiap perkara, ada kebaikan dan keburukan. Terpulang kepada diri masing-masing untuk membuat penilaian. Yang terbaru aku terdengar mengenai facebook, ada pasangan di Mesir yang memberi nama anak perempuannya sebagai Facebook. Wahhh! ^_^ Facebook juga kadang-kadang membuat aku terharu bila dapat berjumpa kembali dengan teman-teman lama di dunia persekolahan. Alam persekolahan aku yang berpindah-randah membuatkan aku mempunyai ramai rakan dari sekolah yang berbeza. Facebook juga menjadi medium untuk kami berinteraksi dan mengetahui perkembangan di antara satu sama lain. Melihat gambar-gambar perkahwinan mereka, anak-anak dan keluarga mereka yang bahagia memang cukup mengujakan.


Kadangkala wujud juga rasa tidak percaya dan lucu bila terlihat ada di antara rakan sekolah yang dahulu nya adalah musuh ketat ketika di sekolah dan selalu bergaduh, namun mereka kini telah selamat mendirikan rumahtangga dan hidup bahagia. Tidak kurang juga yang bertahun-tahun menyulam cinta, namun hubungan yang terjalin putus di tengah jalan. Jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Sehebat mana pun kita cuba pertahankannya, jika sudah ditakdirkan Tuhan, akan terpisah jua..Jika tanpa facebook, mungkin semua cerita itu tidak diketahui dengan mudah.
Aku sedaya upaya mengawal privacy akaunku di dalam facebook. Tidak terlalu banyak gambar perlu ku paparkan. (Itu mungkin saja, kerana aku bukan artis!) dan info yang terpapar mengenai diriku juga adalah sangat terbatas.


Namun hari demi hari kurasakan aplikasi facebook semakin membosankan. Jika tidak kerana terikat dengan game Farmville, mahu saja aku tinggalkan dunia maya itu. Susunan layout nya semakin mengusutkan dan membuatkan browser ku menjadi berat. Kadangkala muncul notification, namun bila aku klik, tiada pula notification itu. Mungkin facebook sudah terlalu padat dan tidak begitu terkawal. Jika sebeum ini aku adalah pengguna facebook yang tegar, namun kini, rela saja ku tinggalkan facebook dan beralih kepada televisyen. Namun hal itu tidak selalu terjadi kerana aku juga bukan lah peminat televisyen.

1 comment:

  1. huhu..penangan farmville ni..
    FB dah bosan,tv pun bosan..
    dah sampai seru nak kawen la kot..tumpuan utk hubby lak..LoL

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

AGAMA (52) AWARD (2) BEBELAN KU (87) BERITA (6) CERITA (41) CINTA (13) COhttp://www.blogger.com/img/blank.gifNTEST (1) CONTEST (8) DIRIKU (33) DIY (8) EVENT (14) FAMILY (19) HANAN (5) I.N.F.O. (21) JALAN-JALAN (9) K.A.H.W.I.N. (9) KERJA (2) LAWAK (2) LUAHAN (18) LYRICS (5) M.A.K.A.N. (1) MAKAN (9) NUKILAN (10) OPINIONS (3) P.E.N.G.A.L.A.M.A.N. (15) PREGNANT (11) PRODUK (3) R.E.S.I.P.I. (1) SEDIH (7) TAG (3) TIPS (38)

Followers