Tuesday, February 1, 2011

Tidak Sihat

Kurasakan suhu begitu dingin, mencengkam hingga ke tulang. Ku merenung air-cond di atas siling. Senyap, menandakan ia tidak dihidupkan. Memang sengaja aku tidak memasang air-cond untuk beberapa hari ini. Namun tubuhku masih menggigil kesejukan. Bahana apakah ini? Hidung juga kurasakan tidak selesa dengan kehadiran cairan asing. Nah, tidak perlu ku ungkapkan ia dengan lebih mendalam, bakal menimbulkan rasa geli di hati. Tangan ku usap ke dahi, tidak panas, dan tidak pula sejuk. Normal. Namun tubuhku tetap tidak selesa dengan keadaan ini. Mungkin cuaca yang tidak menentu menyebabkan tubuhku juga bertindak balas terhadap perubahan itu.


Minggu lepas baru saja rekod ku tercalar bahana terpaksa mengambil MC satu hari. Tatkala tubuh kian menggeletar, aku gagahkan juga diri melangkah ke klinik. Alhamdulillah, rehat diberi untuk satu hari. Mungkinkah bahana yang sama akan berulang kembali kini? Astagfirullah, tidak seharusnya aku menyebutnya sebagai bahana. Namun sebaliknya sakit itu adalah ujian Tuhan untuk hamba-hambanya dan sebagai penghapus dosa-dosa kecil. Baru saja diuji sekecil ini mahu mengeluh. Bagaimana pula mahu menghadapi ujian yang lebih besar kelak?


Oh, baru sebentar tadi aku memperolehi tips baru. Orang yang sedang selesema, tidak boleh minum air limau, samada suam ataupun berais. Jika diamalkan juga, selesema itu bukan saja tidak beransur sembuh, malahan semakin melarat. Kandungan asid dalam buah limau akan menyebabkan tekak bertambah perit dan selesema lambat sembuh. Sebaliknya, perbanyakkan minum air suam.


Sabarlah wahai tubuhku. Tinggal satu hari saja untuk dirimu berkhidmat mengerah tenaga. Lusa adalah hari cuti dan rehatkanlah dirimu sepuas-puasnya.




1 comment:

  1. Baguslah kamu masih beringat, setiap penyakit adalah 1 ujian..
    so,bykkan rehat..jgn terlalu penat dgn kerja~~

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers