Wednesday, June 8, 2011

Makan Hasil Dari Air Tangan Orang Tak Solat.

Info nie aku dapat dari blog yoyospa. Sekadar perkongsian dan moga bermanfaat untuk kita semua.

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as. Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak.

Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu/isteri kita.

Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan? Dan bila nak cari calon isteri nanti, utama kan lah wanita yang sentiasa menjaga solat nya, kerana dia bukan saja bakal menjadi isteri kita, tetapi juga ibu kepada anak-anak kita, yang akan menyediakan makanan untuk kita sekeluarga.

Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia..Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati² apa yang kita makan. Kerana semua itu akan menjadi darah daging. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as. Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu" .


Dipetik dari: yoyospa



3 comments:

  1. nauzubillah mintak jauh...

    ni pandangan akak la, org zaman skrg tak pandang smpai dalam mcm ni. sesetgh org igt, dengan rezeki halal yg di cari, diberi didikan yg elok serta terbaek buat anak...itu sudah memadai, tapi bab solat ni, di pandang enteng...nauzubillah mintak jauh.

    akak ni bukan layak sgt pun nak ckp atau ulas bab ni, tapi hurmmm ntah la,semoga kita semua menyedari dan menginsafi...ameen....

    ReplyDelete
  2. Nauzubillahi min zalik

    moga saling ingat memperingati antara 1 sama lain..
    moga ku dikurniakan isteri Solehah..amin

    ReplyDelete
  3. itu lah kak..solat kan tiang agama..tapi segelintir dari kita kadang2 memandang rendah je perkara ni..masyaAllah..

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers