Tuesday, September 13, 2011

Memaafkan Itu Mulia

Kita hidup sebagai manusia biasa mesti tak terlepas dari melakukan kesilapan yang kadangkala kita sedar atau pun tak sedar. Jadilah orang yang suka memaafkan dan rajin meminta maaf. Tak perlu tunggu bila tiba hari raya, bila-bila masa pun boleh minta maaf. Memaafkan bukan saja menjadikan hati kita lebih lega dan tenang tetapi juga merupakan perbuatan yang mulia...Untuk apa berdendam, berhasad dengki, berkecil hati..Semua itu hanya ujian dari Tuhan ke atas kita sebagai hambaNya..Redha lah kerana setiap yang berlaku pasti ada hikmah nya.


Nabi s.a.w bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)


Nabi bersabda, "Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia." [HR. Muslim]


Allah berfirman, ”Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya di waktu senang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan orang. Allah suka kepada orang yang berbuat kebajikan.” (Ali Imran : 133-134)


Nabi yang pernah bersabda: "Dilaporkan kepada Allah semua perbuatan manusia pada setiap hari khamis dan Isnin, lalu Allah 'Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu juga, diampunkan setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan) sesuatu dengan-Nya, kecuali sesiapa yang sedang bermusuhan, iaitu Allah berfirman untuknya: Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai , tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai." (HR Muslim)


"Dan jika kalian memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang". (At Taghobun: 14)


"Dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu ? Dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (al-Nuur: 22)


source: Lenggang Kangkung



p/s: tadi kena marah ngan unknown caller yang tibe2 call office and tengking2 coz tak dapat bercakap dengan orang yang dia nak..letak je tpon terus beristigfar panjang aku dan terpinga2..takpe, aku dah maafkan kau...;)



3 comments:

  1. salam...

    kadang2 awe rasa awe ni pedendam...huhu

    ReplyDelete
  2. maaf..
    perkara yg sgt senang disebut walaupun sgt menyakitkan hati~

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers