Tuesday, June 4, 2013

Update : Keadaan Mama

Assalamualaikum..

Apa khabar?
Sudah makan?

Alhamdulillah..Sejak aku post entry berkenaan mak mertua aku yang tak sihat, (rujuk sini) ramai gak yang contact aku through skype, sms, whatsapp bertanyakan keadaannya. Ada gak yang bagi suggestion dan tips. Terima kasih aku ucapkan. Tak sangka ada gak silent reader blog ni, walaupon kalau tengok dari follower dan komen yang ada cume berapa kerat je lah. Takpela, aku menaip entry di blog bukan untuk mendapatkan populariti, just untuk keseronokan dan berkongsi cerita. aicehhhh.. (ayat pasrah) hehehe..

Berkenaan kesihatan mama, weekend yang lepas keadaan mama masih tak berubah. Masih muntah-muntah even tak kerap seperti sebelumnya. Mama makin lemah dan tak bertenaga. Nak bangun untuk berjalan ke bilik air pon dah termengah-mengah.

Kesian.

Aku ni ntah kenapa sejak dua menjak ni hati jadi sehalus tisu. Cepat terusik. Bila urut-urut mama, dah rasa tulang je, cepat-cepat aku berlari ke dapur. Konon nak masak air. Padahal..
Menangis..T__T
Adeh, takleh tahan tengok orang tua yang menanggung kesakitan. Walaupon dia tak cakap, tapi dari riak wajahnya boleh bayangkan azab yang ditanggung. Mama taknak dibawa ke klinik atau hospital. Puas dipujuk. Mungkin dia fobia asyik kena cucuk je macam sebelum ni.

Malam tu mama batuk-batuk lagi dan muntah. Muntah air berwarna hitam.
Kami cuba pujuk pergi hospital, tapi mama enggan dan berkata "esok je lahhh..."
Mama nak tidur.
Ok.
Esok pagi, by hook or by crook kena gak bawa mama ke hospital.
Kami semua tidur dalam keadaan yang tidak nyenyak kerana risaukan keadaan mama.

Menjelang pagi, selepas bersarapan, kami terus bawa mama ke hospital.
Mula-mula mama dimasukkan ke bahagian spara kritikal, then dipindahkan ke emergency room.
Menjelang petang, kami dibenarkan untuk tengok keadaan mama.
Hanya seorang je dibenarkan masuk dalam satu-satu masa...Melihatkan keadaan mama yang terbaring lesu, dengan wayar yang bersilarat sana sini..Leher ditebuk, tangan kiri kanan dicucuk wayar dan perut juga, untuk memudahkan pengaliran air kencing. Keadaan mama dipantau 24 jam. 
Allahh....T___T
Terus aku salam dan cium tangan mama.
Duduk di sudut katil dan peluk kaki mama.
Tak sanggup aku tengok keadaan mama camtu. Ye lah, orang yang sebelum ni kita tengok dia ceria dan sihat je, tiba-tiba terbaring sakit camtu. Huhuu..

Menjelang malam, baru lah mama ditempatkan di wad Stabilization Area.
Means, keadaan mama sentiasa dipantau kerana belum betul-betul stabil.
Kandungan gula mama terlalu tinggi, tetapi kadar garam terlalu rendah. Mungkin sebab mama asyk muntah-muntah sebelum ni, so badan jadi dehydrate.
Ada 4 katil di bilik mama. Bila pandang keliling, sayu tengok keadaan pesakit lain.
Semua dengan wayar berselirat di badan dan tak berdaya bangun, dan ada juga yang bersambung dengan mesin (aku tak sure mesin apa) yang sentiasa berbunyi..tett..tet tet..tett...tet tet. 

Kini, bermula lah episod kami bergilir-gilir menjaga mama.Kerana siang hari aku dan hubby bekerja, adik bongsu hubby akan menjaga mama. Selepas habis waktu bekerja, aku bergegas pulang ke rumah, mandi, menukar pakaian, solat maghrib dan bersiap-siap pula ke hospital. Mungkin masih ada baki masa beberapa minit untuk menyediakan juadah makan malam. Tapi hubby kata tak perlu. Dia beli je. 
"abg taknak syg penat sgt...cukuplah syg tolong jaga mama..kemas rumah dan lain-ain biar abg buat.."

 

Menjaga pesakit di hospital, tidak memungkinkan kita untuk tidur...Kalau nak tidur, baik balik rumah. Coz aku takut kalau aku tertidur, tiba-tiba mama haus nak minum ke, lenguh-lenguh ke, nak termuntah ke, atau ada apa-apa yang dia perlukan, kita boleh segera bertindak. Tapi ada gak terlelap kalau mata dah tak tahan sangat. Time-time camni la terbayang betapa empuknye katil dan tilam kat rumah..Hehe..



Menjelang subuh, bertukar shift kembali dengan adik ipar..Dan aku meneruskan rutin harian, bekerja di pejabat. Kerja aku memerlukan aku duduk mengadap komputer dalam keadaan suasana sejuk penghawa dingin. Fuh, selesaaa...Hampir-hampir terlelap juga tapi aku tetap bertahan. Time lunch hour kang, leh tido. Yey!

senyap sunyi je bila lalu lorong ni..scary~~

Berbalik kepada kisah mama, mula-mula doktor suspect mama dijangkiti penyakit Hepatitis A atau ulser di perut sebab mama asyik mengadu sakit perut. Selepas pemantauan dan beberapa ujian dibuat, dapatlah disimpulkan rupa-rupanya kadar gula mama dah naik ke tahap tertinggi! Kalau manusia normal, bacaan gula adalah sekitar 5-6. Untuk pesakit diabetes, bacaan gula adalah sekitar 10-12..Tetapi doktor jelaskan kadar gula mama ketika di emergency room adalah 20 lebih! Terlalu tinggi..Allah..Punca? rupa-rupanya dah setahun mama skip makan ubat diabetes sebab dia rasa badan dia sihat je. Allah...Mengucap je doktor. dan bila aku ceritakan berkenaan hospital yang kami pergi sebelum ni..Mula-mula doktor kat sana cakap, mama keracunan makanan, then bawa hospital lagi, doktor cakap mama kena kencing kotor..Tapi doktor ni cakap mama takde penyakit tu semua. Dia pon pelik macam mana doktor yang mula-mula tu takleh detect. Patutla bila dah balik hospital time kat batu pahat tu keadaan mama tak berubah, macam takde kesan semua ubat tu. Dan lagi, ada satu ubat tu untuk kencing kotor, rasanya sangat masam, dan mengandungi asid untuk membunuh kuman dalam pundi kencing bagi penyakit kencing kotor. Tapi sebab mama takde penyakit tu, mungkin ubat tu dah menghakis perut dia sikit sikit, dah la perut kosong je tak makan, sebab tu dia rasa pedih kat perut..Huhuhuu...

Mujurlah kami bawa balik dia ke Kajang. Dekat sikit dengan tempat tinggal kami dan ada orang yang nak menjaga..Sesungguhnya setiap yang berlaku ada hikmahnya. Semoga mama cepat sembuh..Sekarang pon keadaan mama dah stabil dan jarang-jarang muntah. Mama dah nak makan bubur sikit-sikit..Tak macam sebelum ni, minum air masak pon muntah. Alhamdulillah, syukur ya Allah..



No comments:

Post a Comment

Thank You!! ^_^

Labels

AGAMA (52) AWARD (2) BEBELAN KU (87) BERITA (6) CERITA (41) CINTA (13) COhttp://www.blogger.com/img/blank.gifNTEST (1) CONTEST (8) DIRIKU (33) DIY (8) EVENT (14) FAMILY (19) HANAN (5) I.N.F.O. (21) JALAN-JALAN (9) K.A.H.W.I.N. (9) KERJA (2) LAWAK (2) LUAHAN (18) LYRICS (5) M.A.K.A.N. (1) MAKAN (9) NUKILAN (10) OPINIONS (3) P.E.N.G.A.L.A.M.A.N. (15) PREGNANT (11) PRODUK (3) R.E.S.I.P.I. (1) SEDIH (7) TAG (3) TIPS (38)

Followers