Friday, November 26, 2010

Jaga Hati Sendiri.

Manusia lebih menghargai sesuatu yang sukar diperoleh...
tetapi sering melupakan nikmat yang sedia ada...


Jangan terlalu memandang langit di atas sehingga terlupa pada bumi yang dipijak. Kadang-kadang kita terlalu mendambakan dan mengejar sesuatu sehingga terlupa pada apa yang kita telah miliki...Hati sendiri kadang-kadang begitu sukar difahami. Oleh yang demikian, tidak perlulah kita persoalkan hati dan perasaan orang lain selagi ia tak berkaitan dengan kita..Kenapa dia begitu? Kenapa tidak begini? Persoalan berkaitan hati terlalu rumit untuk dibicarakan, lantaran itu adalah lebih baik disimpan untuk diri sendiri kerana belum mungkin orang lain akan memahami jika kita luahkan..Belum tentu pendapatnya sama dengan apa yang kita fikirkan..Lebih buruk, mungkin tanggapan negatif yang bakal kita terima. Bila kita tau hati nya tengah marah, tak perlu dipersoalkan kenapa dia begitu. Kerana kita tau, kita juga pernah marah dan tentu ada sebabnya kita marah. Bila kita tau hatinya berkecamuk, tak perlu kita menyindir, mencela kenapa dia begitu, kerana hati kita juga pernah berkecamuk, runsing berfikir dan tentu ada sebabnya kita begitu. Bila kita tau hatinya sedang berbunga bahagia, tak perlu kita memperkecilkannya, iri hati dengannya, sebaliknya doakanlah agar kebahagiaannya berterusan, kerana itu juga yang kita harapkan untuk diri kita..


Pengajaran mengajar aku supaya lebih bersikap perahsia dari terlalu terbuka...Memang mudah mencari teman disaat gembira, tapi teman disaat sedih boleh dihitung dengan jari. Orang hanya menilai dari apa yang mereka nampak, dari apa yang mereka dengar, tetapi mereka tidak merasainya..Kerana setiap orang memiliki hati mereka sendiri.


Bila kita memulakan sesuatu...

Kadang-kadang kita lupa letakkan niat

Kadang-kadang kita lupa baca Bismillah

Sebab tu bila ada masalah,

Kita cepat menyerah...



Bila kita berniat...

Kadang-kadang kita lupa letakkan usaha,

Kadang-kadang kita tunggu disergah baru hendak mengolah,

Sebab tu bila kerja tak menjadi,

Kita mula angkat kaki...



Bila kita berusaha...

Kadang-kadang lupa pula hendak berdoa,

Siang malam kerah tenaga dan masa...

Sebab tu bila kerja masih tak sempurna,

Kita mudah putus asa...



Bila kita berniat, berusaha dan berdoa...

Kadang-kadang kita lupa pula untuk bertawakkal pada Yang Esa.

Bertawakal pun pada bicara tapi di hati masih buta.

Sebab tu bila dilanda masalah,

Kita marah tak tentu hala...

petikan puisi:
(http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2875)





Jaga hati sendiri.


No comments:

Post a Comment

Thank You!! ^_^

Labels

AGAMA (52) AWARD (2) BEBELAN KU (87) BERITA (6) CERITA (41) CINTA (13) COhttp://www.blogger.com/img/blank.gifNTEST (1) CONTEST (8) DIRIKU (33) DIY (8) EVENT (14) FAMILY (19) HANAN (5) I.N.F.O. (21) JALAN-JALAN (9) K.A.H.W.I.N. (9) KERJA (2) LAWAK (2) LUAHAN (18) LYRICS (5) M.A.K.A.N. (1) MAKAN (9) NUKILAN (10) OPINIONS (3) P.E.N.G.A.L.A.M.A.N. (15) PREGNANT (11) PRODUK (3) R.E.S.I.P.I. (1) SEDIH (7) TAG (3) TIPS (38)

Followers