Tuesday, May 24, 2011

Tahan Marah.

Nabi bersabda, “Seorang hamba yang menahan marah kerana Allah Ta’ala melainkan Allah akan memenuhinya dengan keamanan dan keimanan”. (HR Abu Daud)

Nabi SAW bersabda : ”Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimah kalaulah kalimah tersebut diucapkan oleh orang yang marah itu nescaya akan hilang kemarahannya iaitu aku berlindung dengan Allah Ta’ala daripada syaitan yang direjam” (HR Bukhari dan Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Apabila seseorang kamu marah dalam keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring” (HR Ahmad & Abu Daud)

Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Apabila seseorang kamu marah hendaklah dia diam." Nabi saw mengulangi ucapannya 3 kali. (HR Ahmad, Tarmizi & Abu Daud)

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Ssesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwuduk” (HR Ahmad & Abu Daud)

Nabi bersabda: "Sesiapa menahan kemarahan padahal dia mampu melauhkannya, maka Allah kelak akan memanggilnya di hadapan makhluk-makhluk hingga Allah memperkenankan kepadanya untuk memilih bidadari yang dikehendakinya." (HR Abu Daud, At Tirmidzi, Ibnu Majah)



Dicedok dari: Tazkirah

Kalau kita tengok pon, orang yang suka marah-marah ni, wajah dia nampak cam tua cket, yela, bila asyik marah je, urat-urat kat wajah tu pon berkedut tau..Kalau nak awet muda, kena la rajin-rajin senyum...Kan senyum itu sedekah. Bila ada orang marah kat kita pon, senyummmm jee..Orang yang marah tu dapat penat, kita dapat pahala..Ha, sape yang untung?


Lagi satu, orang yang suka marah-marah nie, lebih berisiko untuk dapat macam-macam penyakit tau cam tekanan darah tinggi, strok, sakit jantung..Bila kita marah, tekanan darah jadi tak stabil, perasaan pun cam meluap-luap je, bernafas pun tak teratur. Cuba bersabar, tenangkan fikiran, istigfar banyak-banyak...Tamo marah-marah k..Tamoo..Sikit2 je taper..hehe..


Bab mulut pon kena jaga gak. Kalau marah tu, cuba tahan mulut dari bersuara. Sebab kalau kita bersuara, kita tak sedar apa yang kita cakap. Masa kita marah, fikiran kita tak berapa waras, bukan lah gila atau biol, tapi kita berfikir ikut perasaan jeee..Tu yang kadang-kadang terkeluar lah perkataan yang tak sepatut nya. Bila agak2 dah cool down, baru lah bersuara..ok? Tau tak, kalau kita suka marah ngan maki hamun orang dengan perkataan yang bukan2, itu merupakan doa, dan akan berbalik semula pada kita or anak2 kita...So, kalau taknak doakan benda2 buruk kat diri kita atau anak2 kita, ucapkan lah perkara yang baik2..haaa...


p/s: Bak kata P.Ramlee, "jangan marah-marah, nanti kena jual" ;p

6 comments:

  1. awe bukan pemarah tapi garang...heheh

    ReplyDelete
  2. est-ce destiné à notre patron?

    ReplyDelete
  3. yup..kamu memang garang...

    pemarah x la sgt..so,jgn mrh2,sifat mazmumah tu~

    ReplyDelete
  4. hawa: ehehee..leh jadi cikgu disiplin

    alif: yerp..lagi satu, klu tengah marah pon jauhkan dari menaip kat tepon ke, ym ke, sbb nanti kita main taip je ikut suke..tak peduli perasaan org yg kena mrh tu..kan..kan..

    ReplyDelete
  5. betol tu..jauh2kan la ye..
    tp biasenye xde org pun yg nak marah kamu...cume kamu je yg degil sesangat..kan kan (pusaran dua la katakan)..so,jgn pndg -ve kat org yg mrh kamu tu...

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers