Tuesday, May 31, 2011

Tidak Menutup Aurat, Solat Tak Diterima.

Rasulullah telah bersabda bahawa:
10 golongan yang solatnya tidak diterima oleh Allah SWT ialah:

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang minum arak tanpa meninggalkannya (taubat).
4. Orang lelaki yang menjadi imam padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
5. Anak lelaki yang melarikan diri dari rumah tanpa izin kedua ibu bapanya.
6. Orang perempuan yang suaminya marah/menegur kepadanya lalu si isteri memberontak.
7. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim serta menganiaya.
8. Orang perempuan yang tidak menutup aurat.
9. Orang yang suka makan riba.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.


Mungkin tanpa kita sedar ada diantara kawan-kawan kita, saudara-mara kita tergolong di dalam golongan seperti tersebut di atas..Atau mungkin juga diri kita. Seringkali kita terdengar dialog mereka yang tidak bertudung "aku tak pakai tudung pun, aku tak penah tinggal solat, so aku lebih baik dari orang yang solat pun tunggang langgang" Pernah tak mereka terfikir bahawa solat yang didirikan hanya lah sia-sia jika ia tak diterima oleh Allah..Tapi, aurat perempuan bukan lah hanya rambut, tapi seluruh badan melainkan muka dan tapak tangan. Oleh yang demikian, marilah kita menutup aurat secara sempurna.


Solat adalah tiang agama, jika solat pun tak terjaga, bagaimana dengan amalan yang lain nya?

Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)


Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah."


p/s: muhasabah diri sendiri


3 comments:

  1. "ahh,pakai tudung pun kene tangkap khalwat juga..aku yg free hair ni lg mulia,solat 5 waktu"...dialog biase tu..
    renung2kan nasihat diatas & selamat beramal :)

    ReplyDelete
  2. selalu kita dgr orang kata camtu kan..tp tuelah kekadang kita menutup aurat pun xsempurna lagi.
    sama2lah kita muhasabah diri sendiri

    ReplyDelete
  3. alif: yupp..sama2 lah kita saling ingat-mengingati.

    edura: itu lah..kita kan manusia biasa, yg mudah alpa dan leka. tapi aku tgh try cari artikal yg mengesahkan kesahihan hadis tersebut..takut2 tersalah publish info, dah tanggung dosa plak..huhu..

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers