Thursday, March 3, 2011

Apabila Menjaga Tepi Kain Orang Itu Perlu.

Menjaga Tepi Kain Orang?


Jangan suka mengambil tahu hal orang lain terutamanya hal yang melibatkan personal jika taknak dituduh sebagai suka menjaga tepi kain orang. Bagaimana kalau orang tu pakai kain yang koyak? Kain yang senget sebelah? Kain yang tak sepadan dengan baju yang dipakai? Mungkin kerana tidak perasan atau mungkin itu sudah menjadi kegemarannya? Jika berlaku pada sahabat sendiri atau kenalan terdekat, mahukah kita biarkan dia berjalan dengan kain yang terkoyak? Mungkin dengan menegur, kita dapat mengelakkan dia dari menanggung aib yang lebih besar, namun kita juga menanggung risiko dimarahi sekiranya dia tidak dapat menerima teguran tersebut.


Oleh yang demikian, jika kita merasakan ada yang tak kena atau tak betul dengan tindakan sahabat tersebut, perlu lah kita menegur atau memberi nasihat dengan sebaik-baik cara, jika dia tak dapat menerimanya, sekurang-kurangnya sudah terlepas tanggungjawab kita. Bukan lah tujuan kita untuk sibuk2 hal dia, tapi kita hanya mengharapkan yang terbaik buatnya.

Contoh:

Y: Apsal nak sibuk-sibuk hal aku?
Z: Apa yang ko buat ni salah di sisi agama...
Y: Ada aku kisah?? Kubur kita lain-lain!
Z: Aku kisah coz aku taknak kat akhirat nanti aku tak dapat masuk syurga sebab dituduh bersubahat kerana tak tegur perbuatan ko yang jelas menyalahi agama, sedangkan tu tanggungjawab sesama Muslim.


Tapi kalau orang tu takde wat hal pape, tapi kau sibuk gak nak amik tahu hal dia or nak mengintip tak tentu pasal, memang sengaja cari nahass...~

1 comment:

Thank You!! ^_^

Labels

Followers