Tuesday, March 29, 2011

Untuk Insan yang Diuji.

Seringkali kita merasakan hidup kita malang dan sering diuji..Seringkali kita mengeluh dengan nasib yang menimpa diri. Kesakitan yang melanda diri, hati dan perasaan yang tercalar, mampu membuat kita terduduk dan menangis tersedu-sedu. Bila kita tak dapat apa yang kita idam-idamkan, kita rasa kecewa. Kita merasakan dunia ini tidak adil. Kita tertanya-tanya apa lagi kekurangan kita? Apa lagi yang perlu kita lakukan? Semua sudah kita buat, tapi masih juga hasilnya mengecewakan. Kadangkala kita cemburu melihat orang lain dengan mudah memperoleh apa yang mereka inginkan. Aku juga pernah mengalaminya. Dibalut kesedihan dan tertanya-tanya mengapa ia terjadi. Namun aku sedar, semua itu adalah ujian dari Nya.


Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai diuji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarkah engkau wahai insan terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana ujian yang diberikanNya membuatkan Engkau semakin dekat denganNya.Tidakkah engkau melihatnya? Tidakkah engkau menyedarinya? Bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah wahai insan yang dikasihi Allah.


Ya Allah, dunia yang Engkau hamparkan ini indah, tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku menghitungnya. Tetapi ya Allah, hambaMu ini sering alpa dan lena dek buaian mimpi yang tak sudah. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan terasa begitu memeritkan, kadangkala ianya menguji kesabaran dan keimananku yang terkadang nipis, senipis kulit bawang. Ya Allah, jika ini ujian yang pantas untukku lalui, bantulah aku. Agar aku tidak tersasar dari jalanMu. Agar aku bisa bersyukur dengan ujianMu ini ya Allah.


Buat insan yang diuji, bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan satu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang terpilih. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha.


1 comment:

  1. terima kasih diatas peringatan..
    hanya kesabaran & keredhaan yang menjadi pengubat jiwa..
    InsyaAllah,dgn kesabaran kita akan memperoleh kemenangan..
    ku tidak akan putus asa sehingga waktunya tiba~

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers