Thursday, March 24, 2011

Politik.

Setiap orang ada ideologi dan pendapat masing-masing bila berbicara mengenai politik. Terpulang kepada setiap individu untuk menyokong parti mana yang mereka kehendaki. Namun begitu, aku cukup meluat dengan dunia politik Malaysia yang akhir-akhir ini kerap bertengkar dan bergaduh mengenai perkara-perkara yang cukup malu untuk dibincangkan secara meluas.


Berita-berita panas di dada akbar adalah berkaitan liwat, seks, video terlampau..etc..etc...Paling menyedihkan apabila yang bergaduh adalah sesama melayu dan muslim. Aku tak tuduh siapa yang salah, siapa yang betul. Aku tak sokong mana-mana pihak. Tapi aku tertanya-tanya kenapa manusia yang dianugerahkan akal dan bakat kepimpinan yang tinggi kadangkala sanggup buat apa saja termasuk perkara hilang akal semata-mata untuk merebut kuasa? Apa penting sangat ke kuasa tu? Hidup di dunia ni sementara je kalau nak dibandingkan dengan kehidupan di akhirat. Tapi dunia tu juga la yang orang sibuk kejar-kejarkan.


Betapa beratnya tanggungjawab nak dipikul sebagai pemimpin. Jika dalam keluarga, suami adalah sebagai pemimpin untuk anak-anak dan isteri. Nak pimpin keluarga pun tanggungjawab dah berat. Di akhirat kelak, bila nak masuk syurga, malaikat tarik kaki, sebab dosa anak perempuan di bahu bapa, nak masuk lagi, malaikat tarik kaki, sebab dosa isteri, di bahu suami..Bagaimana pula pemimpin syarikat? Negara? Bukan kah lagi besar tanggungjawab nya? Beribu-ribu, bahkan berjuta orang dibawah pimpinan kita. Mampukah kita tanggung kesemuanya? Nak bersikap adil dengan seadilnya, belum tentu mampu, ditambah pula dengan hal-hal lain berunsur fitnah, rasuah, etc...etc... Tapi itu juga lah yang manusia kejarkan. KUASA.



3 comments:

  1. FYI you alls, Nadia sokong PAS, takbir! ^_^

    ReplyDelete
  2. afif: haiyaa...sy tak layak mengundi lagi..tak sokong mana2 pon. umo baru 18..

    ReplyDelete
  3. pilihlah pemimpin Islam yang mengikut care Islam,x kira ape jua parti pun~

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers