Thursday, October 25, 2012

Petua Menjaga Gigi

Sewaktu majlis bahagia kita, mestilah kita nak sentiasa tersenyum kan, melayan tetamu yang hadir, nak amik gambar sana sini..Tapi kalau gigi kuning berkarat, malu aih nak senyum..tutup mulut je kang. So, petua nih aku jumpa dari artikel Utusan Online. Leh follow mana yang patut.

PENGAMBILAN minuman seperti teh dan kopi akan mengubah warna kecerahan gigi yang secara tidak langsung akan mencacatkan senyuman kamu. Berikut adalah tip untuk memiliki gigi cantik dan sihat :- 

 1. PETUA klasik untuk memutihkan gigi adalah menggunakan soda bikarbonat yang diletakkan pada berus gigi untuk mengurangkan hidrogen peroksida. Aku dah try nih..Masin la soda bikarbonat nih...Tapi orang cakap takleh wat selalu sebab akan menipiskan lapisan enamel gigi. Maby once a week dah cukup.

2. KITA boleh memutihkan gigi dengan menggunakan paste yang diperbuat daripada beberapa titis jus lemon yang telah dicampur dengan secubit garam. Gunakan paste tersebut ke gigi dan gosok secara lembut ketika sedang memberus gigi. 

3. SARI buah epal dan cuka putih juga sangat berkesan untuk menghilangkan kesan karat pada gigi tapi elakkan dari menggunakan secara harian kerana ia boleh menimbulkan kerosakan pada lapisan enamel gigi. 

4. KULIT limau mengandungi unsur pemutih yang sangat lembut. Gosok gigi dengan menggunakan bahagian dalam kulit limau, ia mampu membantu menghilangkan kesan karat pada gigi tanpa membahayakan lapisan enamel gigi. 

5. SELAIN teh dan kopi, buah- buahan seperti anggur merah, ceri, beri hitam serta beri biru juga mampu mengubah warna kecerahan gigi kamu. Jadi, berus gigi atau minum air putih selepas makan buah-buahan tersebut untuk mengelakkan kotoran melekat di gigi kamu. Bila majlis dah dekat nih memang aku elakkan minum kopi, teh, nescaffe dan sebagainya...Banyakkan minum air masak je.

 6. KEJU mengandungi lactic acid yang berfungsi untuk melindungi gigi. Selain itu, ia turut mengandungi kalsium dan fosfor yang berguna dalam pembentukan enamel gigi. 

 7. NIKOTIN yang terkandung dalam rokok akan menyebabkan gigi kelihatan kekuningan dan sukar untuk dihilangkan kerana ia telah menembusi enamel. Dalam kes ini, gunakanlah produk pemutih gigi sebagai jalan penyelesaiannya. 

 8. JANGAN lupa membuat temu janji dengan doktor gigi sekurang-kurang enam bulan sekali untuk membuat scaling bagi mengeluarkan kotoran permukaan yang berpunca daripada pelbagai makanan. Korang penah wat scalling? Ngeri wooo...Tapi pastu rasa best! Aku ada wat gak beberapa kali..Memang la time wat tu gusi berdarah2 and rasa ngilu yang amat sangat. Rasa cam gusi kita ditoreh2, tapi takde toreh pon. Dia cuma buang plak2 and karat yang melekat kat gigi. Pastu gigi and gusi terasa bersih sebersihnya..hehe.. - LYNN 


 © Utusan Melayu (M) Bhd
 

No comments:

Post a Comment

Thank You!! ^_^

Labels

Followers