Friday, August 20, 2010

Duhai Teman

Duhai teman..
Kadang-kadang sesuatu yang kita benci, kita tidak mahu cintai tetapi begitu dicintai dan didamba oleh hati.


Kadang-kadang kita terlalu ingin dan mahu cintakan sesuatu, tapi hati menolak.


Hal ini adalah takdir yang kita sendiri pun tidak boleh mengawal dan menentukannya, walau siapa pun kita. Tapi ia bukan sesuatu yang perlu engkau kesalkan..sedangkan sikap kita yang tidak mencintai Allah pun sering kita berikan maaf, sering kali kita berikan alasan..."ala, takpe..takpe.." "alaa..orang lain pun wat gak..." walau ia satu kesalahan yang lebih besar, mengapa pula sikap ini begitu payah untuk kita terima? Inilah kita, manusia. Seringkali kita meratapi nasib, mengatakan dunia ini kejam dan kadangkala menyalahkan takdir, bila sesuatu yang buruk menimpa..Tapi tidakkah kita sedar, bila kita sewenang-wenangnya melanggar larangan Allah, mengabaikan suruhanNya..Pernahkah kita menyalahkan diri sendiri? Adakah terbit rasa kesal di hati?


Terlalu mudah sakit bila hak kita terabai, sedangkan bila hak Allah terbiar, hati tidak tersentuh langsung. Lebih malang, bila ada yang berbangga dan tanpa rasa bersalah melakukannya berulang-ulang kali.


Duhai Teman..
Ketahuilah..Allah sayang pada mu. Dia mahu engkau juga sayang dan cinta padaNya.
Kerana itulah diberiNya kesusahan pada perasaan mu. Dia mahu engkau berpaling dari cinta sementara yang amat engkau burui itu...kepada cinta mutlak yang maha agung lagi indah.


Ingatlah juga temanku , bahawa mungkin ini juga satu hukuman untuk mu. Hukuman pada dosa-dosa yang tidak bersungguh-sungguh kita memohon keampunan daripadaNya.
Sedarlah...Mungkin dengan datangnya ujian ini, moga kita akan sedar dan insaf sendiri. Sedar yang kita hanyalah hamba yang layak dihukum apa saja olehNya. Supaya kita datang kepadaNya, merayu-rayu meminta ampun pada kesalahan kita selama ini dan meminta ketenangan abadi yang hanya Allah sahaja boleh memberikannya.



5 comments:

  1. betul tak org kata..kalu Allah bagi kite ujian..untuk menghapuskan dosa-dosa kita masa dulu? dan betul ke..kalu kite pernah buat silap pada masa dulu, dan perbuatan kite tu akan berlaku pada kite balik?

    ReplyDelete
  2. erm..pernah dengar gak pasal tu.

    ReplyDelete
  3. awe tgk pun ada member bagi..mmg tak sangka betul..banyak benda tak sangka kat dunia...ank muda dok nyanyi2 lagu lady gaga dan mat saleh tak faham nye tidak..

    ReplyDelete
  4. a'ah..sbb tu la kita kena saling ingat-mengingati..byk entri2 dlm blog ni pon, tujuannya untuk ingatkn diri sndiri yg kadangkala trlupa..and benda baik, elok gak share ngan orang lain kan.

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers