Friday, August 6, 2010

Pernahkah?

Pernahkah kita tanya diri kita?




Adakah kita sudah cukup baik, untuk menilai kebaikan yang orang lain buat?


Adakah kita sudah cukup bagus, untuk merendah-rendahkan orang lain?


Adakah kita sudah cukup sempurna, untuk menilai kesempurnaan orang lain?


Adakah nasib kita sudah cukup buruk, nak dibandingkan dengan nasib orang lain?


Adakah kita selalunya betul, untuk melabelkan orang tu salah?


Adakah kita sudah cukup adil, untuk sewenang-senangnya menghukum seseorang?


Adakah kita sudah cukup hebat, untuk sesuka hati menghina perkara yang kita tidak suka?





Siapa kita? Semua manusia sama saje. Hebat macam mana pun. Asalnya adalah dari air mani gak. Takde yang dicipta dari intan atau berlian. Kembali nya ke mana? Ke tanah gak. Tiada manusia yang sempurna. Maka nya tak perlu lah nak menilai kesempurnaan orang lain. Jangan menilai orang dari apa yang kita nampak, kita baca, kita dengar kerana semua tu hanya penilaian secara zahir je. Hakikatnya, hanya empunya diri dan Allah saje yang mengetahuinya.




Bukan senang nak jadi baik. Bukan susah nak jadi jahat.







No comments:

Post a Comment

Thank You!! ^_^

Labels

Followers