Thursday, August 5, 2010

Pahit Manis Kehidupan

5.8.2010, Khamis.


Alhamdulillah...
Berkat rezeki dan rahmat tuhan, aku masih mampu bernafas hingga ke hari nie..Aku bersyukur coz menjadi kepercayaan ramai orang. oleh yang demikian, di atas kepercayaan itu, ramai yang suka berkongsi rahsia dan meluahkan segala yang terbuku di hati kepada aku..Mungkin ada bakat jadi kaunselor kot? Ohohoo...Mungkin aku jenis pendiam dan hanya bercakap dengan orang yang betul2 aku leh percaya and rase selesa. Aku tak suke citer pasal orang sama cam aku tak suke orang citer pasal aku..aku just bercerita dengan orang tertentu je, yang jumlah nya boleh dibilang dengan jari. dan aku harap kepercayaan yang diberi oleh aku, tak disalah ertikan.


Pagi tadi salah sorang dari mereka ym aku and luahkan semua masalah dia..Sangat sedih aku mendengarnya..Dunia..dunia..macam2 yang tak terjangka leh berlaku. Kes rumah tangga, penceraian, cinta, hasad dengki, kerja dan 1001 macam lagi cerita..dan paling aku risaukan bila melibatkan masalah rumah tangga..aku yang masih single lagi ni, macam cuak plak bila dengar citer dari derang..yang kawen suka sama suke pon leh bercerai-berai..siap leh guna ilmu hitam lagi..yang hasad dengki, leh plak sebarkan fitnah smpai terumbang ambing hidup orang tu..Astagfirullahhalazim...takut aku dengan semua nie..Memang betul la orang cakap kan. Sebelum kawen, sume nampak indah, nampak baik, nampak membahagiakan...Bila dah kawen, jadi suami isteri yang sah, time nie la sume terbongkar...Sebab tu sebelum kawen, kena bersedia untuk terima baik buruk pasangan..kena terima dia dengan ikhlas bukan kerana rupa atau harta, tapi kerana dia adalah dirinya, kerana keredhaan Allah..Jangan expect pape dari pasangan kita kerana kalau kita tak dapat apa yg kita expect kan, kita akan kecewa.



Kalau takde kerjasama dan kesefahaman, macam mana la nak hidup bahagia. paling penting, pegangan agama yang kukuh dan iman yang kuat..ya Allah, takut nya aku..Aku nie hanya manusia biasa yang banyak kesilapan..Aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang...Syukur sangat2...Biar tak mewah, biar tak kaya, biar tak melimpah spt orang lain, tapi bahagia...Bukan takde masalah yang menimpa, aku just kena sedar tu semua ujian dari Allah...dan aku kena sabar menghadapinya..Mungkin kehidupan ku ada 100 sebab yang boleh membuatku sedih dan menangis hiba...Tapi aku kena kuat dan yakinkan diri bahawa aku ada 1000 sebab lain untuk senyum dan teruskan hidup..Moga dijauhkan lah dari sebarang keburukan dan malapetaka..Kau berkatilah hidupku dan orang-orang yang aku sayang ya Allah...Aminnn~


Indahnya
Jika kita dapat bersama
Hidup selalu gembira
Di dunia ini...


Lagi indahnya
Jika kita dapat bersama
Hidup di dalam gembira
Di akhirat sana....



~InsyaAllah~





3 comments:

  1. sayang dan benci biar seimbang dan berpada agar bile berlaku apa-apa kite kena redha..dah ingt sume tu bukan milik kite walaupan ianya suami kite....hanya iman dapat memberi kite kekuatan walau ape pun terjadi

    ReplyDelete
  2. 1st..ye,anda mempunyai bakat menjadi kaunselor & pendengar setia

    2nd..minta dijauhkan dari sume bala bencana ketika berumahtangga kelak.."Na'uzubillahi Min Zalik"

    Lastly..macam kenai ja ungkapan terakhir tu..macam lg nasyid UNIC klu x silap~~

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

AGAMA (52) AWARD (2) BEBELAN KU (87) BERITA (6) CERITA (41) CINTA (13) COhttp://www.blogger.com/img/blank.gifNTEST (1) CONTEST (8) DIRIKU (33) DIY (8) EVENT (14) FAMILY (19) HANAN (5) I.N.F.O. (21) JALAN-JALAN (9) K.A.H.W.I.N. (9) KERJA (2) LAWAK (2) LUAHAN (18) LYRICS (5) M.A.K.A.N. (1) MAKAN (9) NUKILAN (10) OPINIONS (3) P.E.N.G.A.L.A.M.A.N. (15) PREGNANT (11) PRODUK (3) R.E.S.I.P.I. (1) SEDIH (7) TAG (3) TIPS (38)

Followers