Thursday, July 21, 2011

Para Lelaki, Rugi Kalau Tak Berjanggut!

Di zaman Rasulullah s.a.w. ada seorang sahabat yang berjanggut nipis atau jarang-jarang sekadar sehelai dua. Semasa beliau mengambil wuduk untuk bersembahyang di masjid, Rasulullah tersenyum dan memalingkan mukanya.


Sahabat itu pun merasa hairan dan dia menyangka Rasulullah s.a.w. senyum kerana janggutnya yang nipis itu dan memalingkan mukanya kerana tidak suka kepada janggutnya yang jarang itu.
Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut

Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda


Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?
Lalu Baginda menjawab..


Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur janggutmu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggutmu wahai sahabat.



Daripada Ibn Umar r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Bezakanlah (jangan menyamai) perbuatan orang-orang musyrik, lepaskan (simpan) janggut kamu dan nipiskan misai kamu.”- Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari.



Ayah aku berjanggut, datuk aku pun sama, abang and adik lelaki aku pun berjanggut..Agak-agak bakal suami aku nanti berjanggut tak? hehe..Actually aku lebih suke lelaki yang tak membela janggut. Kalau ada pon apa salahnya, janji kemas. Tapi terpulang lah pada diri masing-masing kan. Pahala free..Taknak ke?

4 comments:

  1. janggut kemas takpe...jgn serabai suda..

    ReplyDelete
  2. aku suka laki yg berjanggut.tapi biarlah kemas.jgn dah berjanggut tapi xtau nak jaga.
    tp kekadang ada sesetengah profesion xmembolehkan mereka berjanggut.

    ReplyDelete
  3. bakal suami kamu berjanggut kot..
    tp xpe,janji kemas~

    ReplyDelete
  4. akak ada tag GA kat sini

    http://asfaliza.blogspot.com/2011/07/rm338-room-cash-voucher-equatorial.html

    ReplyDelete

Thank You!! ^_^

Labels

Followers